1994

Antal sider:

135
Sprog:
Dansk
Resume:
Forfatteren gør i sit forord opmærksom på at de viste fluer, er gamle klassikere der er kogt ned til gode og anvendelige fiskefluer. Herefter lidt historie om hvor hårde vore moderne tider har været ved det klassiske håndværk, som rigtige fluer er. En side med flotte tegninger af Steen Langvad, der på mesterlig vis  illustrerer de forskellige laksefluetyper som vi fisker med. Bogen fortsætter med tegninger af en fulddresset lakseflues opbygning i step-by-step, igen flot tegnet af Steen Langvad. Så følger 11 sider med forskellige laksefluer, igen klassikere der er kogt ned, så de er mere overkommelige at binde. Næste afsnit gælder Low-water fluer fulgt af et afsnit om Dee- og Spey fluer. Her er der virkelig noget at komme efter (aner man at jeg er vild med disse langhacklede fluer) Bogen fortsætter med et afsnit om hårvingede fluer, og her er kodeordet, simpelhed. Næste kapitel dækker langvingede fluer, simple og effektive.

Bogen fortsætter med en omtale af  forskellige rejefluer (Grubs og shrimps). Næste afsnit viser rørfluer og her er demonstreret hvordan Håkon Norling binder sine tempelhunde (altså princippet i opbygning af hårvingen) En enkelt waddington er vist og herefter lidt om laksetørfluer. Der er lavet en flot instruktion af, hvordan man binder en bomber. Bogen slutter med en gennemgang af forskellige krogtyper der er anvendt til fluerne.

fluerne er bundet på mesterlig vis af Henrik Strandgaard.

Vurdering:
En god bog, man bør købe når man falder over den.