1997

Antal sider:

190
Sprog:
Dansk
Resume:
Bogen indeholder 11 kapitler: Værktøj, kroge og materialer. Karakter og stil. Enkle fjervingefluer. Fulddressede fjervingefluer. Low-water fluer. Hårvingefluer. Tørfluer. Rejefluer. Waddington & trebles. Dee og Speyfluer. Rørfluer.

1. kapitel gennemgår en række værktøjer,  dem der er nødvendige, og dem der er rare at have. Videre over kropsmaterialer til fjerene, der er så vigtige for denne type fluebinding. Grundigt bearbejdet forklaring om de forskellige fjer typer. Derudover lidt om hår anvendt som vingematerialer. En lille vejledning i farvning og en liste over materialeleverandører. Næste kapitel handler om fluernes proportioner og  fluernes mange forskellige dele gennemgås.

I tredje kapitel bruges 18 sider på at binde en Blue charm, overskueligt og lige til at gå til. Kapitlet afsluttes med en lang række fluemønstre. Kapitel 4 omhandler fulddressede fluer. først gennemgang af en "Whole fearther wing fly" nemlig en Orange Parson, så en Durham Ranger. Herefter følger den type laksefluer, man kalder "Mixed Wing" her lærer man at strippe fjer sammen til hele vinger. Der gennemgås en "Black doctor" en "Built wing" Jock Scott og endelig en "stack wing" Canadian Black dose. Kapitlet afsluttes med en række mønstre, af de før nævnte typer. Kapitel 5 omhandler Low-water fluer og her er oplistet ni forskellige mønstre. Kapitel 6 omhandler hårvingede fluer, her er vist (i step-by-step) hvordan man binder en Rusty RAT, efterfulgt af endnu en række mønstre. Kapitel 7 handler om laksetørfluer. Her er vist hvordan man binder en Royak Wulff. Herefter bindeinstruktion til en bomber og endnu engang en række mønstre. Kapitel 8 omhandler rejefluer. Step-by-step instruktion af Poul jorgensens variant af en GP. Kapitlet sluttes af med mønstre af enkelte Grub-fluer.

Kapitel 8 handler om Waddingtons, her er vist hvordan man binder en Waddington-thunder&Lightning. Bogen slutter med en gennemgang af en Whitewing Akroyd og en Grey heron spey fly. Igen er medtaget en række spey og Dee mønstre. Allersidst et eksempel på hvordan man binder en hårvinget Green highlander rørflue.

Vurdering:
For den der vil binde klassiske laksefluer og som ikke vil købe alle de gamle klassiske bøger eller som ikke er så stiv i udenlandsk, er denne bog det helt rigtige valg. flot bog, der er pengene værd.
Andre bøger af samme forfatter:
Dressing flies for fresh & saltwater. Salmon flies. Imitationer og flere endnu.