Opslagstavlen

• Flyderingstræf på Karlsgårde sø
  • El-fiskeri Varde Å

Skanderborg Fluebindertræf 2006

Fluebindertræffet i Skanderborg er nu en realitet, og bliver afholdt i weekenden 10-12 marts. Der er kun 24 pladser og først til mølle princippet gælder, dog har de personer der tilkendegav tilmelding i år, fortrinsret. Send mig en mail såfremt at du ønsker program tilsendt. tommy@danishflydesign.dk

Onsdag d. 30 november. Fluebinding i Varde.

Emnet i næste uge bliver små rørfluer. De såkaldte "conehead microtubes" beskrivelser følger som sædvanlig senere på ugen.

Mandag 28. november. Mere el-fiskeri

Jeg har netop modtaget resultatet af weekendens el-fiskeri i Varde fra Per Nonbo

den 26/11 fik vi 51 stk Hunlaks og 33 stk Hanlaks.

39 stk Hunhavørreder og 13 stk Hanner
Den 27/11 fik vi  9 stk Hanlaks  Vi tog ikke Hunlaks da vi har nok til vores udsætninger.
                             4 stk hanhavørred og 3 stk Hunhavørred.
 Vi tager en tur til Ansager på Lørdag den 3 Dec. og håber at vi får de sidste Havørreder der.
Vi mangler ca 15-20 stk Hunner og 30 stk Hanner

Så de af jer, der endnu ikke har været ude og kigge, har altså stadig chancen for en rigtig god oplevelse. Ansager Å d. 3. december.

Endnu en gang skal der lyde et rigtig stort tak til alle de frivillige kræfter i Varde Sportsfiskerforening, der vedholdende laver det kæmpe stykke frivillige arbejde. GODT GÅET SVENDE...

En enkelt dråbe malurt er der desværre også i bægeret. En enkelt lodsejer bruger al sin energi på at modarbejde foreningen, det har desværre medført at der er forbud mod at elfiske (og fiske) på et enkelt stykke af åen. Yderst beklageligt, det må være synd at have så bittert et liv, at man er nød til at modarbejde så god en sag.

Lørdag 26. november. El-fiskeri i Varde Å.

Dagen startede skønt med svag vind, høj blå himmel og en strålende sol. Det var koldt, men det havde ikke afholdt folk fra at blive hjemme. Der var således mødt flere end 100 tilskuere op. Trækket nedover skulle starte kl. 09.00. Elfiskeholdet var dog tyvstartet allerede kl. halv ni. Fiskeriet i formiddag foregik fra Sig og ned til værket. Der var mange fisk, og de var store. Den ene kæmpelaks efter den anden kom til overfladen. Den største fisk jeg så, var en laks på 114 cm, men endnu større fisk smuttede forbi. El-fiskerne havde det nu heller ikke alt for nemt, for der var meget vand i åen, men de gjorde et godt stykke arbejde, det skal der ikke være tvivl om.

Resultatet af formiddagens anstrengelser blev 93 (rettet til 84) laks, og en del havørreder, alle ørrederne var mere eller mindre blanke, der var slet ingen sortfisk, lad os håbe at de allerede nu står og gyder i de små vandløb. Kender endnu ikke resultatet af fiskeriet nedstrøms værket. Men bringer alle oplysninger så snart de indløber fra Per Nonbo.

Frokostpausen blev holdt ved værket, hvor Tommy Lykke på sædvanlig god vis havde medbragt marketenderi vognen og serverede røde pølser. (Det er altså en superklub deroppe i Varde) Eftermiddagens fiskeri hører I om så snart jeg har nyt.

Onsdag 23. november. Fluer til Varde næste tirsdag.

Tirsdag d. 30. Skal vi binde to kystfluer. En cactus reje og en matuka flue.

Pink cactus reje

Matuka flue

Søndag d. 20. november. Geddetur til Karlsgårde sø.

Dagen startede lun og vindstille. Jeg valgte at køre til Karlsgårde sø for at sejle en tur i flyderingen. Da jeg kom frem, var der folk og biler overalt, overraskende mange, og jeg der troede at jeg skulle have søen for mig selv. Gik en runde for at hilse på og få en sludder med de der allerede var i gang. To unge fyre havde brugt formiddagen i båd, men de var på vej hjem. To andre medede med skaller, de hyggede sig og havde haft en god formiddag, ligeledes uden at fange noget. En enkelt agnfisker havde haft et forrygende morgenfiskeri, udfra historierne havde han nærmest kranet fisk på land, alt sammen på det første morgenlys. Samtlige fisk var blevet genudsat. En af de to medefiskere jeg talte med, havde fisket med flåd, men da bådene og flyderingene kom på vandet, valgte han at rigge om til bundfiskeri for ikke at komme i karambolage med andre fiskere. Hensynsfuld og prisværdig adfærd.

Der var to flydere på søen da jeg ankom. Det var Jens Lygum fra flydeklubben og hans makker Lars. De fiskede begge med woblere, havde ingenting mærket, men pludselig fik de hul på bylden, og fangede tre fine gedder i løbet af ingen tid, alle fisk blev selvfølgelig genudsat.

Jeg sejlede rundt en times tid indtil det blev for koldt, op på land og gang i Kelly kedlen, en varm kop kakao til at tø op på.

På vejen hjem kom jeg forbi en lille jagthytte i området, her var et selskab ved at afslutte deres jagt, en af dem havde skudt et par snepper, og jeg havde det held at få lov at plukke de fjer jeg kan bruge til fluebinding.

Jens Lygum med flot 4 kg gedde, fanget på wobler

Fredag d. 18. november. Fluer til Varde næste tirsdag

Næste tirsdag d. 22/11 skal vi binde to kystfluer, en Flemming's killer og en børsteorm. Her ser I forskellige variationer af fluen, det er den forreste vi skal binde.

Flemming's killer

Børsteorm

Søndag d. 13. november.

Jeg har skrevet en artikel om træffet i går, krydret med en masse billeder, Klik her Der er også plads til dig, velkommen til hyggen.

Lørdag d. 12 . november. Flyderingstræf i Karlsgårde sø.

I dag var det dagen for flyderingsklubbens 2 års fødselsdag. Arrangementet blev afholdt på Karlsgårde sø med ca. 20 deltagere. Der blev fanget fint med fisk på en hyggelig dag, men det kan I læse mere om i morgen, når jeg regner med at have skrevet historien færdig.

Torsdag d. 10. november. Kystfiskeri i Lillebælt.

Onsdag eftermiddag var afsat til et besøg på Gl. Ålbo campingplads. Skulle besøge Claus og hans kone, for at kigge lidt på fiskeriet.

Campingpladsen ligger på Stenderup hage syd for Kolding fjord over for Fænø og byder på et fint kystfluefiskeri. Tirsdagens blæsevejr havde grumset vandet, men efterhånden som jeg fiskede mig nærmere fjorden, blev vandet stadig mere klart.

Fin flad sandbund med tang, muslingebanker og ålegræs. Ingen farlige huller, bare godt fiskevand. Hørte tre fisk af vandet, men desværre ingen på fluen.

Claus' kone kunne fortælle, at når hun står i køkkenet med åbne vinduer, hører hun jævnligt springende fisk, ja faktisk er hun blevet så varm på fiskeriet at hun selv vil i gang med fluefiskeriet, så er det jo godt at bo 25 m fra vandet.

Denne lille hyggelige campingplads er ydermere et godt sted at holde kurser og seminarer. Man råder over et konferencelokale til ca. 25 mand, med alle fornødenheder. Fine små hytter med bad og toilet og rensebord på stranden. Er man til dykning, råder pladsen også over disse faciliteter.

Se selv mere på deres hjemmeside. www.gl-aalbo.dk

Onsdag d. 9. november. Fluemønstre til næste bindeaften i Varde.

Tirsdag d. 15. skal vi binde en kystflue og en laksflue, nemlig en Polar Magnus og en Uldsok. Bindebeskrivelser kommer i løbet af et par dage og kan findes via forsiden, øverst til højre.

Polar Magnus

Uldsok

1. nov. Dagen efter.

Så blev det første dag i fredningen og det er på tide at tænke på andet end å-fiskeri. I dag havde jeg det held at finde nogen flotte billeder på nettet om kutlinger, billeder jeg tænkte kunne bruges sammen med bindeinstruktionerne. Det kommer senere. Indtil videre kan I så nyde de meget flotte billeder som Kent Sørensen har taget. I finder flere billeder på www.wreckdiver.dk