Opslagstavlen

Opslagstavlen i august 2005

August måneds opslagstavle indeholder:

• Endnu en kæmpelaks fra Varde Å.
  • Varde Å leverer laks.
  • Sommerlaksetrækket er kommet til Varde Å.
  • Sneum Å fisker godt.
  • "Tålmodighed er en dyd" Max B. 1. laks i 56 år.

Onsdag d. 31. august. Sommeren er slut.

Så nåede vi enden af sommeren og afslutningen af sæsonens hidtil bedste fiskemåned. Der er blevet fanget godt med fisk rundt om. Specielt Sneum Å har gjort det godt, men Varde Å har også fisket fint. De seneste dage er der fanget en del grilse. Da jeg havde fornøjelsen af at have Michael Storm i telefonen i går aftes, kunne han berette om både laks, mindre havørreder og en steelhead, sidstnævnte på flue. Igen har der været kontakt med en af kæmpefiskene, men denne gang forblev den u-set.

Mandag d. 29. august. Weekenden i Kongeåen.

Der er blevet slået grøde i Kongeåen. Det har betydet at vandstanden er faldet 10-15 cm. Det har betydet af fiskene har flyttet rundt på sig, men også at man nu kan komme til at fiske flere steder.

Ellers var det rigtig havørredvejr i går, blæsende, overskyet og køligt. Tidlig på aftenen var der en enkelt fisker der drog af med en fisk omkring 2 kg. Jeg mærkede en enkelt fisk, der dog ikke ville blive hængende.

Lørdag aften og nat havde Frank Jensen kontakt med tre fisk, heller ingen af disse ville på land.

I Varde Å var der er klubkonkurrence i Lørdags. Kasper Har sendt denne lille rapport:

Hey Tommy
Vil lige fortælle dig at vi havde en kanon hyggelig tur i går ude ved de nye sving.
Der blev intet fanget ved de nye sving, men en mand mistede en laks på flue, den tog fluen i mens han snakkede i telefon, og så slap den igen.
Jeg mistede en lille blankfisk, enten havørred eller steelhead på omkring 40-45 cm fik den helt ind til kanten, men den hoppede af, på wobler.
En mand der hedder Otto fangede en laks på 96 cm og 8.5 kg det var ham der vandt pokalen, den var så småt begyndt at få farve, men rimelig tyk. Håber du også havde en god tur med dine børn :)

MVH Kasper

Søndag blev der fanget tre sommerlaks i Varde Å. Lørdag blev der fanget en laks på 8,5 kg 96 cm.

Fredag d. 26. august. Dagsrapport fra Kongeåen.

Torsdagens regnvejr har forårsaget yderligere vandstigning i Kongeåen. Mindst 10 cm er den steget i forhold til onsdag. På de gængse vadestykker er vandet nu så højt at man enten skal have jakken inden for wadersene, eller lade fotoapparat og telefon blive hjemme.

Tidlig torsdag aften mødte jeg en gammel bekendt, der havde gået med orm hele den tidlige aften, han havde hverken set eller hørt noget. Da mørket havde sænket sig og regnbygerne igen kom ind over, begyndte fiskene at vise sig, så og hørte således tre fisk, en af dem temmelig stor. Havde fisk til fluen to gange, men ingen af dem ville blive hængende.

Inden jeg drog til åen, talte jeg med Palle Jørgensen oppe i Varde, han havde holdt en uges fri fra fiskeriet, men kunne i øvrigt fortælle at der var temmelig stille deroppe i øjeblikket. I alt fald hvad fiskene angår, der var masser af håbefulde folk der var ude og lufte grejet.

Torsdag d. 25. august. Havørredvejr i Vestjylland.

Onsdag aften var det, det dejligste havørred vejr herovre vestpå. Frisk vind, overskyet og spredt regn. Nærmest perfekt og der var da også en del folk på åen. Jørgen Strand kom humpende op på p-pladsen da jeg ankom, han havde forstuvet foden da han skvattede i åen den anden dag. Alt imens vi sad og sludrede, kom Johan murer forbi, han kom ude fra Bid 1 og havde som sædvanlig ingenting fanget, påstod han i alt fald, men vi måtte ikke kigge i bagagerummet!!! Nå, vi hører sikkert mere om fangsterne når fiskeavisen kommer på gaden næste gang.

På mejeriet gik de sædvanlige skrappe fyre, men ingen havde mærket noget da jeg talte med dem, heller ikke jeg.

I Sneum Å er der en spinnefisker der virkelig har haft tur i den. Det lykkedes ham at fange to havørreder tirsdag. En på 66 cm og 3,8 kg og en på 72 cm og 4,5 kg. Flotte fisk, der blev fanget på blink.

Tirsdag d. 23. august. God oplevelse med ny fisker.

Jeg er aktiv bruger på fisketips.dk og kender derigennem folk, jeg formentlig aldrig ville have mødt på vanlig vis. Gode fiskekammerater og gode fluebinderkammerater. Mandag aften var det så blevet tid til endnu et møde med en "skrivemakker" Denne gang var det Linda, der er flyttet fra Haderslev og herover på Vestkysten. Linda er hardcore fluefisker på kysten, men har aldrig prøver natfiskeriets lyksaligheder. Det skulle der gøres noget ved og derfor kom hun herud i går aftes. Efter klargøring af grej, kørte vi til Kongeåen.

Her mødte vi Jørgen Strand på p-pladsen, med et temmelig smørret grin, drivvåd var han, hele vejen op til midt på maven. "Jeg faldt sq i vandet" fortalte han. Jeg blev lidt forskrækket for Jørgen er ikke længere den der er mest mobil, men ud over forskrækkelsen, havde han ikke lidt overlast og heldigvis for det. Jørgen kunne videre fortælle at han havde haft kontakt med tre fisk på orm og spinner og han var vist ikke alt for glad over at han var nød til at køre hjem.

Linda kastetrænede med to-håndsstangen oppe på græsset, hvorefter vi gik til åen, som vi havde helt for os selv. Der blev fisket nedover og vi hørte faktisk mange springende fisk, flere end før i år. Vandstanden er steget siden weekenden, så der er sikkert kommet flere fisk op. Jeg havde en enkelt fisk oppe til fluen og Linda, ja hun havde kontakt i hvert kast, meen jeg tror at det var siv det meste af det. Aftenen og natten var vidunderlig, da skydækket var trukket væk, lå åen badet i det skønneste månelys, en sådan nat der aldrig burde få ende. Det fik den desværre, intet godt varer evigt.

En dejlig tur var det, og Linda, ja hun er vist "lost forever", så rigtig hjertelig velkommen til et nyt medlem af denne flok skøre kugler der bruger al deres fritid på natteroderi ude i naturen, i stedet for at sidde hjemme og passe familierne.

Mandag d. 22. august. Fisk over alt.

I Kongeåen i går aftes, var vi de samme få som vanlig. Det var en kold, fugtig og blæsende aften, sådan en vi sukker efter, vandstanden er rimelig høj, og der er fisk i åen. En enkelt ikke navngiven fisker, fangede to havørreder, en undermåler og en fisk omkring 2 kg. Frank havde fisk oppe og pille ved fluen, mens jeg selv mærkede intet.

I Sneum Å havde Børge fra Esbjerg det held at fange sin første fluefangede havørred. En flot fisk på 67 cm og 3 kg. Stort tillykke til ham.

Her i eftermiddag ringede Lars fra Isaksen-klanen, han kunne fortælle om endnu en laks, denne gang en på 72 cm og ca. 4 kg. Fisken som han (selvfølgelig) fangede på wobler, blev genudsat efter endt måling. Lars beretter videre at vandstanden i Varde i øjeblikket er meget lav, men det er åbenbart ingen hindring. Også tillykke til Lars.

Søndag d. 21. august. Tålmodighed lønner sig.

Og pludselig blev Kongeåen god! Jeg var kørt ned til Kongeåen, Franks fisk fra fredag nat, spøgte lidt i tankerne, så da dagen blev gammel kørte jeg på mejeriet. Startede øverst og kæmpede mig gennem sivene, der stod en meter over hovedet. Pludselig kom der en fisk springende ud af vandet, så tæt på at jeg kunne røre den, op og starte forfra, men den ville ingenting. Mosekonen havde fået den tossede ide, at hun skulle brygge til aften, vinden var så svag at det næsten var lige meget, så overvejelserne gik på at stikke snuden hjemover, men i det samme kom månen op, rund og orange, og meget flot. Det skulle bare være i dag, så jeg fortsatte fiskeriet. Nedover det gik og pludselig blev fluen tung, fisken rullede rundt i overfladen nogen gange, hvorefter den gik på bunden. Den fulgte stille og roligt med, så jeg regnende ikke med at den var særlig stor. Pludselig ville den den anden vej og så kunne jeg mærke at det ikke var en tre punds fisk. Efter lidt tovtrækkeri, kom den i nettet og da jeg løftede den op over brinken, blev jeg glædeligt overrasket, den var tungere end jeg troede. Vel oppe på land, var fluen faldet ud af kæften. Den fik et gok, jeg skiftede flue og belavede mig på at fiske videre, men det gik ikke, man kan ikke fiske, når man ikke kan få armene ned. Jeg pakkede sammen og bar fisken op til bilen. Det var sq en tung tur, men hurra for det. Jeg fik taget et natbillede som I kan se herunder. Fisken vejede 4,4 kg og var 75 cm lang. Fin tyk madamme. Den tog en Lucky Bastard fisket på flydeline.

4,4 kg 75 cm

Fra en hyggelig og regnfuld aften i Sneum Å.

Johnny wobler med sin aftenlaks fra sidste uge.

Lørdag. d. 20. august. Fisk i Kongeåen.

Besøgte Kongeåen i aftes. Vi gik fem mand og fiskede dernede i aftes/nat. En meget flot aften med fuldmåne og en let lun brise. De fleste kørte hjem ved midnatstid, men Frank og jeg blev derude. Efter at have fisket det øverste stykke af, valgte jeg at køre på Spangen, affiskede stykket to gange, og mærkede da også et eller andet. Da jeg var på vej hjemover, ringede Frank, han havde fanget et flot fisk på ca. 3 kg. Ned for at tage billeder af den (som jeg nok skal lægge ud på et tidspunkt) En meget flot blankfisk på 63 cm, med mærker efter havlus, den havde vist ikke været i åen så længe, den var i alt fald stadig hvid på bugen. Den blev taget på en kæmpe rørflue. Frank fortæller: "Jeg havde lige lagt fluen ud i første kast, i samme øjeblik forfanget blev strakt, huggede den, fluen var endnu ikke blevet våd"

Lidt faktuelt om åen lige nu: Der er masser af vand i åen, grøden står meget højt, så højt at det er nærmest umuligt at fiske med synkeline. Jeg brugte en synke 2 i går og hang i bunden i hvert eneste kast, så det er nok bedst at bruge en flydeline, eller en intermediateline.

Franks flotte fisk fra i nat.

Eftermiddagen blev brugt i Varde Å. Det var en meget varm oplevelse og åen virkede fuldstændig død. Efter at have fisket det øverste stykke af, gik jeg op forbi trappen, her stod en meget stor fisk, sandsynligvis en laks +80 cm. Den stod flankeret af to mindre fisk, som jeg tror var to hanner der gjorde haneben til den store hun.

En enkelt person fangede en laks på godt 60 cm andetsteds på åen.

Fredag d. 19. august. Lidt nyt fra området.

Torsdag aften stod i Vardes tegn. Solen havde været "på" hele dagen, så det var temmelig varmt og med en frisk varm vind. Valgte at køre på Hvide banke. Mødte Alfred som jeg fulgtes med, han kunne fortælle om en stor fisk han nu havde jagtet i 14 dage. Desværre havde han fanget en busk, og den havde beholdt hans store blink.

Vel nede ved åen, mødte vi en ung fyr, der gik og kæmpede med sin to-håndsstang. Det gik ikke så godt, men efter lidt vejledning fandt han ud af, at det ikke var stangen det var galt med, og pludselig begyndte det at køre for ham.

Efterhånden som aftenen skred frem, stod månen op, stor, rund og meget flot, vinden havde lagt sig, det var en fantastisk aften. På vej tilbage fra Laksesvinget, mødte jeg Alfred oppe på bænken, han var som jeg dybt fascineret af den vidunderlige aften og vi sad bare og nød det. En rigtig hyggestund.

Tørfluefiskeren ville have haft kronede dage, der var masser af ringende fisk, men ingen af de store, så vi noget til.

Vandet er faldet meget, er lavt og stadig farvet.

Onsdag eftermiddag og aften blev brugt i Sneum Å. Det var en af de gode dage med en fint skydække, der gjorde det til en god oplevelse at gå vad åen. Jeg har købt en ny synkeline, den skulle afprøves og det skal jeg love for at den blev. Pludselig kom jeg ned til fiskene, det resulterede da også i, at jeg havde kontakt med tre fisk, og så på en dag. Så det kan altså lade sig gøre at fange fisk på flue i Sneum, hemmeligheden er bare at man skal dybt nok.

Onsdag d. 17. august. Endnu en dejlig dag ved Varde Å.

En god ven langtfra, havde endelig fundet hul i kalenderen, så fra morgenen, på en god fridag, kørte vi til Brune banke. Meteorologerne havde truet med solskin og varme, heldigvis havde skyerne ikke hørt det, så vi havde det fineste vejr.

Dagen startede så med friske rundstykker og wienerbrød fra den lille bager i Bramming (meget anbefalelsesværdig) og kaffe fra Kelly kedlen. Kort efter var vi på vej ned gennem Brudesengen, ivrigt viftende med diverse fluer i mange farver. Efter en tid stødte vi på John, en af Varde foreningens medlemmer fra "Gamle-klubben" John kunne fortælle at næsten alle medlemmerne var forsamlet ved åen, så om ikke andet, ville dagen blive hyggelig alene af den grund, at denne flok veteraner kan fortælle de bedste historier om åen og om livet i almindelighed.  På vej opad mod Hvide banke, mødte vi Steen Murer, der også var ude med en god ven. Steens makker, der var på åen for første gang mandag, havde haft det ufattelige held at fange en flot blank havørred på 6 kg om aftenen. Nå, men vi nåede frem til Hvide banke, og ganske rigtig, de var der næsten alle sammen. Alfred havde set en stor fisk, som han havde jagtet hele morgenen, dog uden det store held. Max kunne fortælle om en kæmpelaks "Den er større end den Jens Snitgaard fik den anden dag" fortalte han. Den ville heller ingen ting!

Efter lidt fiskeri og masser af snak, blev vi enige om at køre til Vesterbæk. Det var efterhånden blevet frokosttid, så vi grillede pølser på å-bredden og sad og kiggede på isfuglen. Det kan man altså bare ikke blive træt af. Mere fiskeri og efterhånden som det var blevet eftermiddag, kørte vi i de nye sving.

Også her røg vi ind i en gruppe bekendte, denne gang var det Isaksen-klanen og flere af de andre medlemmer fra HUG, mere snak, men der blev også tid til lidt fiskeri. Solen havde efterhånden ødelagt det fine skydække, vi havde været velsignet med hele formiddagen og det var blevet modbydeligt varmt. Dagen var blevet gammel og trætheden begyndt at melde sig. Carsten havde langt hjem, så vi enedes om at slutte dagen. En hurtig kop kaffe og hjemover, med løfte om gensyn i Skjern den 12. september.

Lidt faktuelt, skal I også have: Vandstanden er faldet meget den sidste uges tid. Vandet er klart men brunt som det skal være. Vi trænger igen til vand, således at der kan komme et nyt træk op. Der er dog masser af fisk i åen, både store og små, så der er ingen undskyldning for ikke at besøge denne Vestjyske perle, hvis man har hang til havørred og laksefiskeri.

Mandag d. 15. august. Mere om Vardes storlaks.

Så skete det igen. Søndag morgen havde Per Muff kontakt med en rigtig stor fisk, den er forsigtig skudt til 10+ kg. Efter at have taget fluen, sprang den af vandet og fluen faldt ud. Ellers har dagen været stille og først hen under aften kom der liv i åen. Der var således en del fisk der viste sig i overfladen, men ingen med hang til en tur på land.

Månen hang lavt, halv og helt orange lige over kimingen, myggene holdt ædegilde og mosekonen havde travlt med årets bryg. Simpelthen en vidunderlig aften.

Søndag eftermiddag 14/8.

Kongeåen har givet fisk i dag. Benn Lodberg har begået en laks og en havørred her til formiddag. En laks på 66 cm og 2,5 kg (orm). Havørreden var en fin fisk på 3,8 kg(spinner). Der var yderligere to fiskere på åen, to af hardcore-fluedrengene, de præsterede det sædvanlige, vaskede fluer og nød naturen.

Søndag d. 14. august. Lidt fra Varde og Sneum åer.

Lørdag aften gik turen til Varde. Jeg kom til åen ved 17-tiden og så til min store overraskelse, at jeg var den eneste fisker. Mærkeligt nok med det fiskeri der foregår for tiden. Ned over det gik og i gang med fiskeriet. Et par kammerater dukkede op, så der var snart basis for en hyggesludder. Dagen havde været interessant for en tørfluefisker, idet der var gode klækninger af både caenis og H. sulphurea såvel som H. fuscogresia. Der var jævnligt småfisk i overfladen. Men også store fisk var ude af vandet. En fisker, om hvem jeg har lovet ikke at nævne navnet, havde det uheld at tabe tre fisk i dag, to i morges og en her til aften.

Lasse, der ligeledes er en af deltidsfluefiskerne, havde i dag held til at fange sin anden fisk på flue. En flot blank nyopstegen havørred på 57 cm med havlus. Godt gået Lasse. Vi sad og sludrede oppe i skodsvinget da han råbte, løb hele vejen ned til gartnersvinget, jeg var helt overrasket over mig selv, viste slet ikke at jeg kunne det mere. Kasper Nettohund, et af de nye skud på stammen, var også en tur forbi, egentlig for at fiske, men det blev også mest til snak.

Lasse med flot friskopstegen havørred

På et tidspunkt var jeg blevet rygetrængende, havde lige kastet ud, stod med pibe i den ene hånd og tobaksdåsen i den anden, så ringede telefonen, tobakken over i den anden hånd til piben, telefonen op til øret, så jeg havde hænderne godt fulde, og hvad skete der, ja gæt selv, selvfølgelig var der en fisk oppe og hugge på fluen, det gik som den slags skal og jeg slap endnu engang for slimede fingre. Alt i alt en dejlig aften, måtte de aldrig få ende.

Billeder må I have til gode, har en fejl 40 på computeren i øjeblikket, håber det snart løser sig.

Fredag aften foregik i Sneum Å. Jeg kom sent til åen og de fleste var på vej hjem, således også Johnny "wobler" med en fin lille laks under armen. Aftenen gik med at vaske fluer og med at kigge på stjerner. Der var masser af stjerneskud, meget flot skue, da himlen sent blev helt skyfri. Ved 22-tiden skete der det mærkelige at åens bækørreder begyndte at gå til overfladen, det har formentlig været spent spinnere de gik efter.

Fredag eftermiddag 12/8. KÆÆÆMPELAKS I Varde Å.

Jeg har netop haft Michael Storm i telefonen. Storm er jo blevet deltidsfluefisker efter succes'en i mandags med den genudsatte laks på 68 cm. Onsdag aften var den så gal igen, men denne gang rigtig gal. Storm fortæller: "I 12 eller 13. kast, får jeg bundbid, grøde, eller noget andet irriterende. Jeg prøver at rykke fluen fri, men pludselig rykker den igen". "Fisken står dybt og er ikke til at få til overfladen, efter en tid, går den ud af hullet og ind under egen brink, den står dybt, og er ikke til at få op. Sådan går der et kvarter, i mellemtiden er tre andre fiskere kommet til, alle så rutinerede at de kan se på stangens udbøjning, at det ikke er en af de "sædvanlige små" på 10 kg." Få minutter senere kommer der et stort rødt uhyre til overfladen, Lars Isaksen der står med sit store net, smider det og siger "det her net duer ikke, det er for småt" Steen murer konstaterer at den fisk der blev elektrofisket i december er mindre end den Storm har på. Kort efter knækker forfanget og fisken går i dybet igen.

Storm står tilbage med en lammende fornemmelse i kroppen og en forfangsspids der er fuldstændig flænset i stykker over 5 cm.

Laksen der er en han, har en kæbekrog på 5-6 cm, siden blev anslået til at være 45 cm høj, 120+ cm lang og anslået til at veje 15 kg + måske næsten 20 kg. Af flere af tilskuerne skønnet til at være større end Henning Clausens laks på 16,4 kg.

Måske det bliver i år at rekorden bliver slået, jeg skulle ikke blive overrasket.

Fredag d. 12. august. Kongeåen og Sneum Å fisker godt for tiden.

I Kongeåen, der jo som bekendt har været helt fisketom sommeren over, er begyndt at fiske for alvor nu. Efter sigende er det lykkedes en enkelt spinnefisker at fange 7 havørreder på en dag og ydermere en laks. Det lyder næsten som årets løgnehistorie, men jeg har set billeder og den er god nok. Også andre fanger fisk, så det er måske ved at være tid til endnu et besøg dernede.

Sneum Å fortsætter på lignende vis og igen i går blev der fanget laks. Rygterne har selvfølgelig spredt sig og fiskepresset er ved at være hårdt, men det er rart at møde folk dernede og der bliver brugt meget tid på snak.

Vandstanden er rimelig høj og der er god træk i vandet, men der skal fiskes dybt, så dybt at synke 2 line end ikke gør det.

Onsdag d. 10. august. Endnu en kæmpelaks fra Varde Å.

Tirsdag lykkedes det Jens Snitgaard at fange en laks på 106 cm og 11,4 kg. Jens fortæller at han fangede den på et Toby blink i laksesvinget. Fighten varede omkring tre kvarter. "Mit livs fisk" fortæller en meget glad Snitgaard. Varde Å er da bare fantastisk. Stort tillykke.

Onsdag d. 10. august. Nyt fra Sneum Å.

Aftenens tur gik til Endrup og Sneum Å. Der er rigtig meget vand, faktisk er det steget hele dagen og der er så meget, at der står blankt vand oppe i engen. En enkelt fisker havde held til at fange en halv meter fisk, men det mest spændende var, da det var ved at blive godt mørkt, kom der pludselig to temmelig store bølger op gennem åen. Ved ikke hvor store de var, men sådan som åen gyngede, var det vist ikke smolt. Spændende og meget sjælden oplevelse, da man faktisk aldrig ser fiskene før man har haft held til at kroge dem. Jens Lygum havde held til at fange en fin fisk mandag morgen, men se mere om det på Sydvestjysk.

Tirsdag d. 9. august. Fest i Varde Å.

Mandag aften bød på en rigtig dejlig oplevelse i Varde Å. Der var omkring 15 fiskere samlet i Skodsvinget ved golfbanen. Der blev fisket godt og grundigt, men der blev også tid til hygge og masser af snak. Der blev grillet pølser og alle virkede til at have en rigtig rar aften.

Michael Storm gjorde det igen, altså fangede en laks. Det var Storms første fluefangede laks, så han var en rigtig glad mand. Fisken var 68 cm lang, strygende blank og med havlus. Stort tillykke herfra. Fisken blev genudsat, da Storm allerede tidligere på året hjembragte en 7 kg laks.

Afslutningsvis, skal jeg fortælle at åen i går var meget høj, men vandet, skønt farvet, var temmelig klart.

Søndag d. 7. august. Sommer laks i Varde Å.

Så er sommertrækket kommet. De seneste dage er der fanget flere fine blanke laks med løse skæl, helt friske fra havet. Seks fluefiskere og to ormefiskere var på åen her til morgen, begge ormefiskere fangede laks, fisk omkring 60-63 cm. Fluefiskerne havde alle til hobe en dejlig morgen, med strålende solskin og isfuglen der kom forbi.

Lørdag aften blev der fanget en lille blankfisk oppe ved Skonager, så det ser ud til at der er fisk overalt.

I Sneum Å fortsætter spinnefiskerne med at kane fisk på land, der er således fanget to fisk de sidste par dage.

I Kongeåen, tro det, eller lad være, har en enkelt ormefisker landet 7 havørreder og to laks den forgangne uge, mest småfisk, men glædeligt at der endelig fanges noget.

Fredag d. 5. august.

Torsdag nat og lige hjemkommet fra en dejlig aften tur i Varde Å. Der var underlig stille, kun få folk ved åen, og de der  var, var godt spredt mellem hængebroen og isfuglesvinget. Fire fluefiskere, alle rutinerede lokale folk, der kender deres å, ingenting sker der, vandet er helt dødt. Palle kommer oppefra isfuglesvinget, hvor han tabte en fin fisk onsdag aften, han gider ikke mere, og efter en kort snak går han hjemover. To kast senere er der fast fisk, kontant hug, steelhead eller gedde er min første tanke. Og så ryger den ud af vandet, for blank til at være en gedde. Den følger med, og da linen er ved at være inde, tager fanden ved fisken og den farer nedstrøms, hvor den laver endnu et spring helt fri af vandet, efter endnu et par ture op og nedstrøms, er den ved at være træt. Jeg kan lande den, stoppe en pibe tobak og bare sidde og nyde at kigge på fisken. Endelig efter så lang og mager en  sæson. Aftenens fisk var altså en havørred, 57 cm og 1,8 kg.

Torsdag d. 4. august. Åerne er endelig begyndt at fiske.

Den megen nedbør har trukket en masse fine sommerfisk op i åerne, særligt Sneum Å kaster fisk af sig for tiden, hvilket brinkerne bærer tydeligt præg af. Der hvor der ikke er trampet stier ned til åkanten, står græs og siv meterhøjt. Kongeåen har kastet lidt småfisk af sig, nok til at trække en masse mennesker af huse, der holdt således 8 biler ved mejeriet tirsdag aften.

Varde Å har også leveret et par laks de sidste dage. Max Brodersen, der har fisket i åen hele sit liv, fortalte at tålmodighed belønner sig, det er således 56 (seks og halvtreds) år siden, at Max sidst har fanget en laks i åen. I tilgift for fisken, var Max ydermere så uheldig at hans fluestang knækkede, mens han var ved at fighte fisken, men den kom på land og Max har fået sig en ny fiskestang.