Opslagstavlen

Opslagstavlen i juli 2004

Opslagstavlen i juli 2004 indeholder:

- Varde Å laks og andre fine fangster

- Fangstrapporter fra områdets åer.

Onsdag d. 28. juli. Kongeåen igen.

Aftenen startede ellers så hyggeligt med friskbrygget kaffe på Kelly kedlen. Der var besøgsrekord på mejeriet til aften, 7 mand, der er ved at blive trængsel! Vi var tre mand der slog følge opstrøms, for at slutte os til de to der allerede gik der og fiskede. Stykket blev fisket grundigt af og der var da også flere fisk der var fremme, men ikke langt nok. Vinden havde lagt sig fuldstændig, månen var på vej op og stjernerne tittede frem. Der var virkelig lagt i ovnen til en hyggetur. Efter endt fiskeri øverst, begav jeg mig længere nedstrøms, fik skiftet uldsokken ud med den obligatoriske Tippet grub 2". Jeg havde da heller ikke fisket mere end ca. 10 meter, da jeg fik et ordentligt hug. Fast fisk, hurra for det. En god fight hvor alting gik stille og roligt til, fisken var af vandet to gange, men ville ellers bare den modsatte vej af hvad jeg trak. Til sidst var den dog ved at være mør, fik den op på siden af mig, fik nettet fundet frem, lygten, hvor var den nu, øv, i bagagerummet. Der var gået en sky for månen, så det var blevet temmelig mørkt, måtte forsøge at få den i nettet uden lys. De var en stor fisk kunne jeg mærke, anslået 5 kg. Nå, jeg fik den manøvreret hen til nettet og skulle til at lande den, nyt udløb og tilbage igen, endelig var den klar, skulle lige til at snuppe den, så fik jeg fluen lige i hovedet, kan I følge mig i hvordan jeg havde det, men sådan går det, desværre er det femte gang i år jeg prøver det. Nedtur.

Alt i mens jeg stod og øvede mig på sprogets værste gloser, bibbede telefonen, en fiskekammerat Jesper holdt oppe på P-pladsen og ville vide hvor jeg var, fik svaret om mit uheld og straks var han i telefonen. Han var på vej hjem fra Gelsåen, ville lige vise en fem kg. han lige havde fanget, nå jeg var den heldigste, jeg slap da for at skulle hjem og rense fisk. Så Jesper, de frommeste ønsker om at din fiskehat må rådne. Håber på bedre held i morgen...

Tirsdag d. 27. juli. Kongeåen.

Nattens fiskeri i Kongeåen resulterede i en enkelt havørred på ca. 3 kg til en fisker fra Fanø. Den blev fanget på en flydende rørflue. Aftenens øvrige fiskere hørte alle fisk, men ingen havde held til at overliste dem. Der lader til at være kommet friske fisk op, der var i alt fald liv mange steder i åen og flere fisk af vandet.

Varde Å. I weekenden er der blevet fanget en havørred på 7,5 kg. Fisken er fanget på flue.

Mandag d. 26. juli. Laksene fortsætter med at kommer op i Varde Å. Michael storm fra Esbjerg, fangede for et par dage siden, en lille laks på 69 cm. Fisken der var blank og med havlus, blev genudsat. Kongeåen melder om flere springende fisk, desværre er de ikke så hugvillige, men det ser ud til at der er ved at være mange fisk i åen.

For mit eget vedkommende, har jeg netop været på ferie i Sverige og i den forbindelse brugte jeg et par dage på Mörrumsåen. Faktisk burde den ændre navn til Mörrumsfloden, for der er mere vand end nogen sinde tidligere set ved sommertide. Åen går lige nu med 90 m3/sec hvilket betyder at folkets park, er mere eller mindre oversvømmet. Det er umuligt at gå tørskoet fra Laxens hus og til pool 4. I går brugte jeg eftermiddagen i Rosandalan (pool 32) her er der så meget vand at det er forbundet med livsfare at vadefiske der. Man bør i givet fald bruge redningsvest, vadestav og styrthjelm. Åen var som altid flot, og bestemt et besøg værd, der fanges også fisk, men det kræver enten et godt lokalkendskab eller en masse held, men der blev da fanget fisk deroppe. Allan fra Fiskeshopen, fangede således to flotte havørreder i den uge jeg var der. Tænker du på at tage derover, så husk de tunge liner og store rørfluer. Det regnede fortsat da jeg rejste hjem i går, men en tørvejrsperiode på et par uger, vil sikkert gøre noget ved vandstanden. Dog hørte jeg fra lokale, at det tager ca. en uge fra regnen stopper og til åen er nede på et mere naturligt sommerleje.

Billeder følger når filmen er fremkaldt.

Søndag d. 18. juli. Sommerlaks.

Laksefiskeriet fortsætter i det små. Der er således fanget to laks i Varde Å de sidste dage. Tirsdag blev der fanget en på 82 cm 5,0 kg og lørdag en fisk på 80 cm 6,4 kg. Kongeåen leverede torsdag en laks på 67 cm 2,6 kg. Fredag morgen var der et godt optræk, men ingen af disse lod sig friste til at tage fluen.

Fredag d. 16. juli. Små blanke.

Torsdag aften og nat var en noget behageligere og roligere fisketur end de sidste nætter efter at vinden har lagt sig. Der var således helt vindstille og overskyet. Igen havde 6 mennesker valgt at gæste åen, uha for en trængsel! Nå men åen blev fisket nedover, først på den anden side af midnat skete der en smule, idet, jeg fangede en lille havørred på 44 cm. Fisken tog en Tippet grub 2" rør fisket nede i vandet. Ellers skete der meget lidt, hørte kun en enkelt fisk af vandet, forhåbentlig sker der lidt mere i aften, hvor vi har den årlige FFFD Konge Å tur.

Havørred 44 cm 0,9 kg

Torsdag d.15. juli. Regnvejr = blankfisk.

Det er et faktum at mange mennesker søger sydpå i øjeblikket, de er på flugt fra det bedste fiskeri vi har haft i meget lang tid og det er jo fint nok, for så er der mere plads til os andre...

Fiskeriet fortsætter, så her får I lige et par meldinger fra de sidste dages fiskeri rundt om i området. Flemming Skovdal fangede tirsdag en laks i Varde Å på 5 kg 82 cm, d. 11. blev der fanget en laks på 89 cm 6,15 kg. Jeg talte med Kaj Verner Lauridsen, Oksbøl i går. Han kunne berette om en havørred fra Varde Å på ca. 2,5 kg, men ikke nok med det, et par dage tidligere havde han fanget en let farvet hunlaks på 6 kg på en GP'er. Kaj Verner valgte at genudsætte fisken, hvilket er en meget flot gestus. godt gået Kaj Verner...

Nattens fiskeri i Kongeåen bragte ligeledes fisk på land. Bimmer fra Esbjerg fangede i nat en havørred på ca. 3 kg. Flere oplysninger senere. Faktisk var der besøgsrekord i Kongeåen i nat, vi var hele 6 personer, så vi havde kun ca. 1 km fiskevand hver...

Der var i øvrigt flere store fisk af vandet, men desværre kunne vi ikke få dem til at bide, det bliver sikkert bedre i nat.

Jeg vil afslutte med at fortælle om en 7 kg laks fra Skjern åen i går. Alle I der rejser sydpå, ha' en rigtig god tur og hils dernede, Vi holder skansen så længe. Flyfishing, the most fun you can have standing up...

Bimmer med havørred 2,9 kg og 62 cm.

Mandag d. 12. juli. Møgvejr.

Der er rigtig mange mennesker , der er rigtig kede af sommervejret, De er nok ikke havørredfiskere! Den megen regn og blæst har igen gjort det interessant at være havørred/laksefisker i Sydvestjylland. Der er næsten daglige rapporter fra Varde Å, men nu begynder de andre vadehavsåer også at blande sig. Til morgen lykkedes det således igen Verner Lauridsen at fange en laks, denne gang i Kongeåen. En flot fisk på 5,5 kg og 83 cm. Han har rigtig tur i den i år. I Holsted å fanges der fisk, jeg har lige fået melding om en mindre fisk på 1,6 kg 50 cm. Sneum Å har ligeledes leveret en fisk, endnu en laks, denne gang en på 3 kg og 60 cm.

Måske nogen af alle de skuffede Norgesfarere skulle vende blikket mod Vestjylland, vi kan godt nok ikke byde på store flotte bjerge (tværtimod fristes jeg til at skrive) men chancerne for en fin fisk er gode for øjeblikket...

´Verner Lauridsen med endnu en fin laks.

Søndag d. 11. juli. Dagens fisk fra Varde Å.

Er en laks på 89 cm og 6,15 kg fanget af Aksel Jensen fra Næsbjerg.

Fredag d. 9. juli. Laks fra Kongeåen.

Ove K. Hansen har i dag fanget en laks på 80 cm 4,75 kg i Kongeåen. Fisken blev fanget ude i engene.

Laks 80 cm 4,75 kg

Mandag d. 5. juli. Den bedste sæson i mange år.

Uanset hvor i Vestjylland man kigger hen, er der gang i fiskeriet. Nordfra meldes om havørredfangster i 10-kilo-klassen, i Karup, fisk op til 12,25 kg, Skjern, laks op til 11,5 kg, Varde å 12,7 kg, Sneum å fanges der ligeledes fine fisk. Gelsåen har også kastet mange gode fisk af sig. Faktisk er det så godt nu, at også Kongeåen er begyndt at fiske. I weekenden er der således blevet fanget fire havørreder op til 5 kg. Jeg havde selv fornøjelsen af at fange et fint eksemplar i nat, på 3,8 kg og 69 cm, så efter en lang mager forsæson, fik jeg endelig hul på bylden, nu er blot tilbage at håbe at det fortsætter, for der har i alt for lang tid været alt for stille hernede i vores hjørne.

Havørred 3,8 kg 69 cm

Søndag d. 4. juli. Havørreder i Kongeåen.

Da vejret klarede op i går aftes, kørte jeg en tur til Kongeåen. Vel ankommet, så jeg til min store overraskelse at kun tre mand var på åen. Da jeg var ved at rigge til , kom der en fisker op fra åen, han havde fisket i tre timer uden at se noget som helst. Vi delte en kande kaffe frisklavet på Kelly kedlen, hvorefter jeg gik til åen. Næppe var jeg kommet frem og havde fået fluen i vandet, før en fisk huggede. En lille havørred på 40 cm. Jeg fiskede nedover, men i mellemtiden var det begyndt at lyne og tordne. Det kom så tæt på at jeg til sidst ikke længere turde fiske, hvorfor jeg returnerede til p-pladsen. Her mødte jeg åens sidste fisker. Han var ligeledes på vej hjem. Han havde haft lidt mere held, i det han havde fanget en fisk på ca. 3 kg og 62 cm. Så nu er de der endelig, men de skal fiskes midt på svarte natten...

Tirsdag d. 3. juli. Fiskeriet er lidt sølle for tiden.

Har brugt den sidste uge rundt om i områdets vandløb. Der er fisk alle steder, de viser sig omkring kl. 2200. Det er gamle fisk for de flestes vedkommende, de er i alt fald ikke til at lokke til bidet. lørdag nat brugte jeg i Sneum Å, så her tre springende fisk, men de ville intet. I Kongeåen i går aftes, var der ligeledes springende fisk, næsten-fuldmånen lavede et flot spor ned gennem vandet, men heller ikke den kunne trække nye fisk op. Der er blot at håbe at vi snart får noget ordentligt vejr, vi trænger til lidt rusk, måske en lille gang sommertorden kunne sætte gang i trækket. Vandstanden er også faldet en del på det sidste. Faktisk indbyder fiskeriet til helt små fluer fisket på flydeline, måske det er den rette medicin...

Lørdag d. 3. juli. Rekordlaks fra Varde Å.

Erik Heinel fra Sig, fangede den 28. juni en laks i Varde å på 12,7 kg. Det er til dato årets største fisk og den er oven i købet fluefanget, på en black heron, men der går større fisk i åen. Under alle omstændigheder, Et stort tillykke herfra.

Der er ligeledes fanget en stor havørred i Sneum å. Jørgen Petersen har således fanget en havørred på 86 cm og 8,4 kg.