Opslagstavlen

Opslagstavlen i april 2006

April måneds opslagstavle indeholder:

• Premiere i de vestvendte åer
  • Varde laks på 14,8 kg 110 cm
  • Varde laks på 16,1 kg 116 cm
  • Lidt om fiskeriet på Læsø

Søndag d. 30. april. Sidste dag i april.

Der har været stille herovre på det sidste. I dag vendte det så, en tysker fangede tidligere i dag en laks på 85 cm på det øverste stykke før Karlsgårde værket.

Torsdag d. 27. april. På tur til Skjern Å.

Der var besøg langvejs fra, Jose der er redaktør og studievært i Spanien på et fiskeri & jagt program på en kanal der svarer til vores DR1, havde set siden her, og skrev i vinter om jeg kunne hjælpe ham med nogen praktiske oplysninger. Det mundede ud i at Preben Kæseler fra Fishing Denmark hentede Jose i Billund lufthavn i går og at vi har fisket sammen hele dagen i dag. På trods af det skønne vejr fra formiddagen, havde vi ikke held med vores forehavende, udover at vi så en lille fisk af vandet oppe ved Borris krog. Op af dagen begyndte det at blæse stadig mere og til sidst var det så træls, at det næsten var arbejde at kaste, og så er det jo ikke sjov længere.

Mødte omkring 10 andre fiskere ved åen, ingen havde fiskehistorier at fortælle. På vejen hjem, da jeg kom over Varde Å, holdt der kun 1 bil, tingene er vist ved at blive normaliseret igen, heldigvis for det...

Onsdag aften.

Finn Dahlin har netop fanget en kæmpelaks i Holsted Å. En flot fisk på 14,8 kg og 111 cm. Fisken er fanget på en-håndsfluestang og fighten tog 1½ time. Stort tillykke herfra.

Onsdag d. 26. april. Ingen nyt fra Varde.

Det har været endnu en stille dag i Varde Å i dag. Der var kun få fiskere på det øverste af åen, og tilsvarende få fangster.

Så en enkelt havørred og isfuglen var da også et smut forbi.

Tirsdag d. 25. april. En dejlig dag i Varde Å.

Kørte til Varde Å til middag, op til Karlsgårde værket, for at fiske nedover fra Y'et. Fulgtes med Karl Ager, hvor vi snakkede om den kraftige nedslidning af brinkerne. Man kan tydelig se at åen er meget velbesøgt for tiden.

Nå, vi fiskede nedover, hele vejen ned til mastesvinget, men desværre var der intet liv i vandet, på brinken derimod mødte jeg et egern og en død ræv. Det pragtfulde forårsvejr var rigtig dejligt og det sammen med anemonerne, gjorde dagens tur til en god oplevelse.

I går fangede Preben Petersen fra foreningen en laks på 12,4 kg. Godt gået, stort tillykke herfra.

Mandag d. 24. april. Sonny Rønaa har skrevet lidt fra Varde som I kan se her.

Der sker ikke meget her ved åén, vandstanden er faldet med godt én meter, siden vi talte sammen ved Brune Banke, så det ændrer jo en del på fluefiskeriet mht. liner, fluevalg osv.
    Ligesom sidste år kan man sagtens se på brinker og stier langs åén, at der er mange mennesker omkring vores vand, men det plejer jo at rette sig når vi kommer én måneds tid længere hen og vejret arter sig til det bedre, forhåbentligt med lidt mere sol - så græsset kan grønnes, de nedtrådte brinker i områderne med meget sand, er det jo nok straks lidt værre med !
    Med hensyn til fangster har det set lidt sløjt ud den sidste gode uges tid, men Aksel Jensen fra Næsbjerg har d. 11 april fået en hunlaks på 91 cm. og 7 kg. rent -taget på orm. Han har iøvrigt fået ni ( 9 ) fisk indtil nu, - selvfølgelig nede i hans normale gebet !
Michael Nørremar fra Bramming har d. 15 april fanget en hunlaks på 89 cm. også på 7 kg.
Christen Sønderby fra Ølgod fik mandag d. 17 april omkring kl.: 1500 en flot stålblank hunlaks med løse skæl på 78 cm. og en lidt lav vægt på 5 kg. Den blev taget lige opstrøms Skonager Bæk, - i hullet lige ved indgangen til skoven, på en sølv-spinner, jeg vil tro den højst havde været oppe i å'en et døgns tid - den var faktisk rigtig flot !
    Selv om jeg var ude hele dagen, iøvrigt sammen med Per Hansen fra Sig - så eller mærkede vi ingenting, men Christen´s fisk lappede lidt på det hele. ( målte vandtemperaturen til 9 grader C.)

Mandag d. 24. april. Laks i Varde og hornfisk på Læsø

Det er ved at være længe siden at jeg sidst har haft mulighed for opdateringer, håber I har haft tålmodighed så længe. Som nævnt, har jeg været på Læsø. Men inden beretningen om den tur, først lidt fra mit lokal område.

Jeg forstår på fiskekammeraterne, at der har været trængsel ved Varde Å. En dag blev der sågar fortalt om 52 biler på en af P-pladserne, hvilket mareridt… Heldigvis har tingene normaliseret sig, der er væsentligt færre folk ved åen nu, og heldigvis for det. Morten Lundh ringede i torsdags, det ligner ikke ham at ringe når jeg er på arbejde, så jeg tænkte at der måtte være ugler i mosen. Det var der så sandelig også. Morten fortæller at han efter at have taget line af hjulet, lagde linen ud for at få skydehovedet på ydersiden at topøjet. Umiddelbart efter, i det første rigtige kast, sker det så, Klonk, en laks på 9 kg og 92 cm, hvor heldig kan man være, nå godt nok, Morten har fortjent den, ingen tvivl om den sag.

Her ser I så Mortens fine fisk

Her ser I Tonny's fisk fra den 4. april

Videre blev der berettet om en stor blank havørred, ligeledes i Varde Å.

Ellers skulle det være lidt småt med fisk for tiden. Kongeåen har tidligere (i påsken) leveret et par fine friskopstegne laks, Sneum Å ligger stille, men det er meget normalt for årstiden.

Turen til Læsø, har varet i 14 dage nu. Meget lidt fiskeri men en del mere kiggeri, og det har været spændende, men lad mig nu starte fortællingen for 14 dage siden. Marts og starten af april har budt på blæsevejr, rigtig meget, faktisk har det blæst så meget, at det slet ikke har været værd at være ude.

Jeg har derfor brugt min fritid på at undersøge hvad der har været i havnen og i havet. Min base har været Vesterø havn, her er temmelig lavvandet, med en sejlrende og fladt vand på begge sider af havnen. De fineste rev med en skøn blanding af sten, muslingebanker og masser af tangplanter, spæde ålegræs planter har der også været en del af. Vandet herovre er rigtig klart, man kan se bunden på 2-3 meters dybde og derfor også hvad der er i vandet.

I starten af måneden var den mest forekommende føde små hvide fisk, åleyngel, kutlinger og rejer. Derudover er der nogen mindre orangefarvede dimser, der i min fantasi mest ligner små blæksprutter, men desværre har ingen af de lokale kunnet bekræfte det.

Som måneden gik og det er blevet lidt varmere er der sket en ændring af føden i vandet, for en uges tid siden begyndte der at komme børsteorm, ikke de sædvanlige på 10-15 cm, men kæmper op til 30 cm og tykkere end en tommelfinger (og nej, det er ikke ål). De fleste aftener har jeg set 10-20 stykker, men i torsdags var det helt galt, de sværmede overalt, mindst 100 så jeg den aften. Fredag var der til gengæld masser af rejer og i går aftes var det mest kutlinger og stimer med meget små fisk, enkelte børsteorm og de der blæksprutteagtige dimser. De er begyndt at danse, eller hvad de gør, de svømmer i cirkler modsat hinanden. Ind i mellem kom der nye til og andre forsvandt, meget interessant, som jeg har brugt en del tid på at iagttage. De sidste dage har der også været hornfisk, kun små op til 15 cm, men garnfiskerne er begyndt at fange dem også i bedre størrelser.

De større fisk har det derimod været småt med. For ca. 14 dage siden så jeg to mindre ørreder i havnen, men så i går, var der endelig liv. I løbet af en times tid så jeg 12 fisk, flest alene, men engang to og tre sammen. De ligner ørreder, men kan også være sild, det kan være lidt svært at se om aftenen.

Min gode kollega Anders, piratfiskeren kalder jeg ham, er bierhvervsfisker. Anders fisker i øjeblikket efter rødtunger, og det fiskeri er ved at være godt, det er blevet dejligt vejr heroppe, vinden har lagt sig og solen har fået magt. Vandtemperaturen er efterhånden oppe på 8,5 grader C.

Jeg er nu hjemme i 2 uger og vil selvfølgelig koncentrere mig om å-fiskeriet, men jeg glæder mig allerede til at komme op på øen igen, særlig revet nord for Vesterø havn ser jeg frem til. Der ligger en lang undersøisk landtunge ud til et rev der hedder Nordre rønner, det er flere kilometer langt. Efter sigende skulle man kunne vade derud i et par waders. Der bliver fanget havørreder derude, den ene dag hørte jeg om to fisk, en på ca. 3 kg og en på 1½ kg.

For dem der er til tunger og pighvar, er her også gode muligheder, de kommer helt ind under land om aftenen, hornfiskene er som sagt kommet og fjæsinger og ørreder er på vej. Endelig byder sommeren på godt fiskeri efter makreller fra båd, samt multefiskeri i havnene og på det flade vand.

På sydsiden af øen er der et område der hedder Bovet, et kæmpe fladvandet område, hvor der er rigtig godt at fiske hornfisk, fortæller de lokale mig. Jeg er blevet inviteret derud på fiskeri og glæder mig til at prøve det, når jeg er retur midt i maj. Det hører I mere om til den tid.

For de fiskere der trænger til fred og ro, skøn natur og en venlig lokal befolkning, så er Læsø stedet. Sidste år blev der fanget en havørred på 9 kg. Er man til flyderingsfiskeri er der også gode muligheder, hvis man er til havkajaksejlads, er der mulighed for at leje sådanne til rimelige priser (Tlf/sms 29216232. www.kajak-shop.info). Ellers ring til turistkontoret, snak med Helle eller Susanne 9849 9242.

Man kan også leje både på øen hos Team Læsø 9849 9217 og endelig er der en lystfiskerkutter i Vesterø, den hedder Seadog og kan kontaktes på 2980 1438, på denne båd gør man en del i rev og vragfiskeri og her efter torsk og andre arter.

De sidste ting jeg vil fremhæve, er krabber og hummer, farvandet omkring øen er et kæmpe spisekammer for den slags ting. På havnen ligger Kurts fiskehandel, her kan man få nogen af de delikatesser øen kan byde på.

Læsø byder på masser af andre ting for turisten med hang til dejlig natur, men det vil føre for vidt at komme ind på her, hvorfor jeg endnu engang vil anbefale at kontakte pigerne på turistkontoret.

På forhåbentligt gensyn på Læsøs kyster…

Søndag d. 9. april. Overflod af fiskere.

Der var mange folk ved åen i dag, uhyggelig mange. Man skal snart være ved åen på det første morgengry, hvis man vil have sig en plads. Men sådan skal det åbenbart være. Vi må håbe at fiskepresset aftager når Skjern Å åbner.

Nå fiskeri blev der trods alt ud af det. Lasse var go' i dag. Han fangede denne fine laks herunder på rørflue. En flot frisk fisk på 9 kg og 92 cm.

Derudover verserede der en historie langs åen på en fisk mellem 11 og 13 kg, men jeg har ikke kunnet få det bekræftet.

Jeg rejser til Læsø nogen dage for at prøve kræfter med kystfiskeriet deroppe, det betyder at der går en tid før siden igen bliver opdateret. Hav tålmodighed, så prøver jeg om jeg kan komme hjem med en god historie deroppe fra.

Lørdag d. 8. april. Flere fine laks.

Det var en rigtig kold dag i dag, vinden var bidende kold og fluekasteriet var hårdt arbejde. Der var kun få fiskere ved åen i dag, så da heller ingen fisk på land, men derimod et par fine store fisk i vandet. De fik masser af fine fluetilbud, men ingen ned tilstrækkelig interesse. Håber søndagen bliver lidt mere spændende.

Jeg har været på rejse et par dage, helt uden kontakt til nettet og fiskekammeraterne. Så stor var glæden da jeg konstaterede at de fine fisk bliver ved med at blive fanget. I tirsdags fangede Ole Baudler en laks på 11 kg og 106 cm, dagen efter var der to dagkortfiskere der hentede laks på 8,1/94 cm og en på 9,3/95 cm. Nu vil jeg lige om lidt køre til åen, og så håbe på at jeg kan hente en i dag. Mere om det senere på dagen.

Tirsdag d. 4. april. Endnu en.

Ny dag, ny fisk. Sådan kunne overskriften for Varde Å være i øjeblikket. Det er kommet godt omkring, der er vildt mange fiskere ved åen. Da jeg ankom til Brune banke i morges, i øvrigt på en vindstille og solrig dag, så jeg at Brudesengen var fyldt op med folk, videre opad, op og finde en ledig plads. Havde jeg vist at jeg skulle gå til Skonager før der var plads, havde jeg nok valgt at parkere ved værket. Overalt var der folk, men sådan er det jo...

Fra formiddagen blev der fanget en havørred på 72 cm oppe øverst. Flot frisk fisk lige fra havet. Over middag havde Tonny T. fra Esbjerg held til at få en stor fisk til fluen. Det viste sig efterfølgende at være en laks på 9,5 kg og 98 cm. Stort tillykke herfra.

Endnu en fisker kunne berette om en stor fisk han havde tabt, derudover en grønlænder på 42 cm, så lidt sker der da.

Nedstrøms Skonager

Her er lidt stemningsbilleder fra Skonager fra i formiddag,
mens solen stadig skinnede og der var lidt varme i luften.
Vi havde fornøjelsen af at møde isfuglen to gange i dag.

Her udsigten nedstrøms Hvide Banke

Frokost i det grønne, eller det der...
I alt fald Bent, Max og ? på tirsdagstur, som hver tirsdag i sæsonen..

Mandag d. 3. april. Store laks.

Så er der kommet hul på fiskeriet i Varde Å. Der er således fanget tre fisk søndag. 80 cm 3,5 kg. 116 cm 16,1 kg og 88 cm 7,8 kg.

Jeg glæder mig i alt fald til turen derop i morgen.

Søndag aften. Der er kommet melding om en laks fra Varde Å på 14,8 kg og 110 cm. Den blev fanget lørdag.

Søndag d. 2. april. En premiere på det jævne.

Jeg brugte dagen i Varde Å og nu skal I høre om hvad dagen bragte. Aktivitetsudvalget med Tommy Lykke i spidsen havde arrangeret hyggeligt morgen komsammen i fiskeklubben med rundstykker og kaffe. Der var masser af tilslutning både fra foreningen og fra naboklubberne. På åen var der folk overalt, masser af nye vi aldrig har set før, jo rygterne er rendt langt.

Desværre levede åen ikke helt op til sidste års premiere, men der er masser af fisk i åen. Flere steder fra blev der talt om store tabte fisk og havde da også fornøjelsen selv, at mærke en vægtig fisk, men det blev ved det. Der blev fanget i området af 10 laks, den største på ca. 1 meter, men de var alle nedfaldsfisk. Dagen endte op med ca. 20 grønlændere.

Kl. 14.00 var der gule ærter i klubben, der var så stor søgning, at folk måtte spise i flere hold, aldrig har der været så mange folk i klubben før, men hyggeligt det var det.

Fiskeriet i Kongeåen gav to havørreder på 46 og 64 cm. Lille Bo havde kontakt med en stor laks, men den tabte han igen.

I Sneum Å var der ligeledes mange fiskere, men herfra er der ikke kommet nogen meldinger. Alle vore vandløb er højvandede i øjeblikket, men rimelig klare, så nu skal vi blot have lidt solskin, så skal alting nok blive godt igen.

Vi har fået flagstang ved klubben i Varde

Opstrøms de nye sving

Fiskere ved omfartvejen

Kaffepause i Skodsvinget

Tommy Lykke koger gule ærter

Klubhuset var godt fyldt op lørdag

Hyggeligt var det også at se masser af nye medlemmer besøge klubhuset

Her overrækkes "fiskerkonens pokal" af Tommy Lykke

Aften opdatering

Brugte eftermiddagen i Sneum Å. Det var en kold fornøjelse. Alle jeg talte med, kunne berette om en stille dag. En fisker kunne også fortælle at der var blevet fanget 7 ørreder i går ude ved Ålbæk.