Opslagstavlen

April måneds opslagstavle indeholder:

• Danish Fly Festival 2007
  • Premierefiskeri
  • Laks fra de tre nordligste Vadehavsåer.
  • The Danish fly festival i Kolding 21-22. april.
  • Årets første laks over 10 kg.
  • Årets første laks over 12 kg.

Fredag d. 27. april. Stille fiskeri.

Jeg har brugt dagene siden festivalen på de mindre åer i området. Eksperimenteret med nogen nye liner og vasket en masse fluer. Smolten er begyndt at trække ud, og de er meget overfladeaktive i øjeblikket. Heldigvis går de ikke efter de store fluer, men en spinnefisker fik en, den anden dag, på en spinner der var 5 cm lang. De er lidt glubske de små.

Tørfluefiskeren er ved at begynde på sin sæson, der er masser af vårfluer i luften over åen og jeg har allerede set masser af Baetis Rhodani (små døgnfluer).

Vandet er temmelig klart og med en temperatur på vej op over 9 grader C.

På fluebinderfronten arbejder jeg i øjeblikket med step-by-step instruktioner af rejefluer til kysten samt lidt hår til åen. Det skulle gerne være her i meget nær fremtid.

Søndag d. 22. april. Exit Danish Fly Festival 2007.

Søndag aften og lige kommet hjem. Temmelig flad og tom, oven på en rigtig dejlig weekend. Danish Fly Festival er kommet i historiebøgerne, som et af de mest vellykkede nogensinde. Jerk og hans store flok af gode hjælpere gjorde festivalen til en der bliver snakket om længe, og langt omkring. Det var et super arrangement, passende besøgstal i forhold til pladsen og glade smilende mennesker overalt.

Man havde oprettet en separat medlemsindgang, hvilket medførte et markant mindre pres på hovedindgangen og heldigvis for det, for lige før åbning lørdag formiddag, var køen hele vejen ned på parkeringspladsen. De deltagende forretninger havde gjort deres til at de forskellige stande var både spændende og interessante og standarden virkede generelt meget høj i år.

Kasteinstruktørerne var alle meget interessante at høre på og der blev på fineste vis demonstreret alle de gængse fejl der begås, og heldigvis også løsningerne på disse fejl.

For mit vedkommende var den bedste oplevelse selvfølgelig gensynet med masser af gamle venner, middagen lørdag aften var ligeledes en kæmpe succes, festen varede længe og der blev "fanget mange fisk".

Vi var indlogeret i en mindre hytteby i nærheden af hallerne, hvor der selvfølgelig blev snakket en del mere end der blev sovet... Udmærket sted, hvor vi skal bo igen næste gang, ifølge Dennis.

På fluebinderfronten var jeg placeret sammen med Tommy Kjærgaard, Martin Bach og Paul Little fra England. På modsatte hold var Sascha Pütz, Bo "Laxmink" Nielsen og Mikko Stenberg fra Finland. Peter Dunne var desværre forhindret i at deltage. Alting var som normalt af fineste kvalitet, dog fik jeg lokket Paul til at prøve at binde en Speyflue i hånden. Tro det eller lad være, den var faktisk flottere end den han bandt i stikket umiddelbart efter. Så jeg tror at vi i nær fremtid vil se nogen kreationer fra hans hånd der bliver flottere end dem han allerede binder i stikket (hvis det ellers er muligt).

Snakken omkring Skanderborg træffet lader til at være kommet langt omkring, mange var henne og høre mere ind til det og flere har allerede meldt sig til. Flere sponsorer er kommet til, det bringer jeg mere om, når alting er på plads. Videre er der kommet tilsagn fra endnu flere bindere fra udlandet, det ser ud til at der dukker tre Finner op. Tre unge fyre der bare kan det der, med gamle dyrerester, det glæder jeg mig meget til at se mere til. Der er ligeledes bindere udover Andy fra Tyskland der gerne vil deltage, muligvis endnu en Englænder. Det er fantastisk, men vi har altså også et godt træf.

Når det igen bliver hverdag, samler jeg alle de mange tråde fra weekenden. Der er nogen billeder, og lidt information der skal ind de rigtige steder, venligst hav lidt tålmodighed. Skal også passe åen, så alt for nu.

Fredag d. 20. april. Stormvejr og Danish Fly Festival. + Tilbagelægning af Sneum Å.

Vinden er gået i nordvest og er blevet mere end kraftig. Det var noget af en oplevelse at være ude i går. Det blæste så kraftigt at det var næsten umuligt at fluefiske de nye sving. Det var lidt bedre på de øverste stræk, men der var stadig rigelig vind. Vandstanden er fortsat høj, og vandet er temmelig klart. Fiskene glimter fortsat ved deres fravær og der var blot en enkelt kontakt i går, men på en mindre fisk.

Nu er det blevet tid at pakke til Kolding. Festivalen starter i morgen kl. 10.00, men allerede i aften begynder fluebinderne at stimle sammen, og det skal nok blive en rigtig god fest. Vel mødt i Kolding.

Jydske Vestkysten skriver i dag at tilbagelægningen af Sneum Å på strækket fra motorvejen til golfbanen, starter til næste år. Avisen citerer biolog Hans Ole Hansen fra Skov & Natur styrelsen, at jordfordelingen er på plads, men at man afviger fra den oprindelige plan, idet golfbanen ikke længere er omfattet af projektet. Men stadig er det en kæmpeudvikling, idet Sneum "kanal" igen kommer til at løbe som et rigtigt vandløb. Lad os håbe at der med tiden kommer et projekt der også dækker resten af vandløbet ud til diget. Selve anlægsarbejdet forventes at koste 3,5 millioner kr.

Onsdag d. 18. april. Regn og vind fra vest.

Startede fiskeriet fra tidlig morgen. Vi var kun ganske få folk ved åen, sikkert på grund af de ringe fangster den sidste uge. Op ad formiddagen kom der flere folk til. Foreningens senior klub var på deres ugentlige tur, med den hygge der følger med der.

Nattens regn havde ikke påvirket vandstanden nævneværdigt, men vandet var meget klart i dag. Spredte skyer og vind fra vest, alle forhold perfekte og der blev da også fanget en enkelt fisk i området af 9 kg. Så den desværre ikke selv.

Til aften lagde den hårde vind sig, vi så en enkelt mindre fisk i de nye sving, men det var desværre det hele.

Mandag d. 16. april. Sommerlunt.

Det har været en rigtig lun sommerdag i dag. Brugte aftenen i Sneum å hvor der var meget stille, der er dog grøde i naturen og alting grønnes.

Lørdag d. 14. april. Stille og lunt.

Det er en stille formiddag med let vind fra øst, og solen stråler fra en skyfri himmel. Naturen skifter farve fra time til time i øjeblikket, ved åen er døgnfluerne så småt begyndt at klække. Jeg så et par Baetis Rhodani den anden dag, men ellers er det mest slørvingerne der skal kigges efter. Det er nymfefiskeriet der er mest interessant og det burde være muligt at finde en bækørred eller en stalling i et af de mindre vandløb.

I de større af slagsen sker der ikke ret meget for tiden, brugte formiddagen i Varde å i går. Det blev til mere kasteinstruktion og hjælp til et nyt medlem end egentligt fiskeri, men det var også en varm formiddag.

Så vil jeg lige minde om, at nu er der kun en uge til Festivalen i Kolding åbner, så på gensyn der til masser af fluebinding.

Onsdag d. 11. april. Varm og solrig formiddag.

Dagen i dag bragte masser af varme fra formiddagen. Et par enkelte fisk kom også på land, men de var alle af familien regnbueørred. Efterhånden som solen fik mere magt, blev det stadig varmere og skyggen blev mere tiltrækkende end vandet. Til aften prøves der igen.

Tirsdag d. 10. april. Blæsende dag. + tillæg d. 30. april.

Jeg er blevet kontaktet af den person der er beskrevet i brevet herunder skrevet af en person, som jeg har valgt skal være anonym.

Jeg bryder mig generelt ikke om mudderkastning, og vil heller ikke levere plads til det, men der skal være plads til meninger fra alle sider.

Vedkommende der ligeledes er blevet tilbudt anonymitet har valgt at stå frem ved sit navn. Jeg er ikke helt enig i udlægningen i brevet, men det er min sag, her er brevet i alt fald, og så skulle der ikke være mere i den sag.

En sørgelig historie.

Det var med stor forundring, da min arbejdskollega kom med et brev, hvor der stod at en lystfisker havde set en laks blive genudsat i Varde å. Han havde beskrevet forløbet, og beskrev at han havde set, at der blev brugt alt for lang tid til at lande laksen, idet laksen var fuldstændig ukørt, og at han flere gange havde råbt over til fiskeren (vedkomne stod på den anden side af bredden), at han skulle tage laksen i halen. Men der blev råbt tilbage at det var bøvlet at tage laksen i halen. Derefter var laksen blevet slæbt et godt stykke op på land, hvor den blev målt til 105 cm, og bagefter havde man svagt forsøgt at genoplive laksen og smidt den i åen.

Han beskrev også at han flere gange havde sagt, at vi skulle tage laksen i halen og afkroge den.

Men da jeg, var personen der er midtpunktet i denne historie, må jeg sige at denne person har oplevet noget, som jeg slet ikke kan genkende.

Ja, det er nemlig mig, der har fanget en laks i Varde å, som jeg genudsatte, idet jeg har opbrugt min kvote. Men efter at have snakket med bestyrelsen i Varde Å, er der ikke noget forkert i at fiske i Varde å, selv om man har fanget en laks. Man skal bare sætte den ud igen.

Men tilbage til den før omtalte genudsatte laks. Fighten tog ca. ½ time og jo jeg oplevede at en person på modsatte bred, flere gange råbte at vi skulle tage laksen i halen. Men for det første kan man ikke bare tage så stor en laks op, inden den er klar og for det andet kunne vi ikke nå ud til den. Min kammerat stod i mudder til op over knæene og kunne ikke nå ud til fisken, da den ca. var 1 meter længere ude. Man må helle ikke tage laksen i halen, da man kan risikere at beskadige ryggen, især når det handler om en stor laks, hvilket vedkomne burde vide, så vi landede den med net, som vi har gjort mange gange før, i vores tid som lystfisker.

Fisken blev derefter båret ca. 2 meter fra å kanten, her blev fisken målt til 105 cm og fotograferet, hvorefter den blevet sat ned i vandet igen. Det hele tog vel ca. 1 minutter inden fisken kom under vand igen. Jeg sad ca. med fisken i vandet i 1 til 2 minutter, inden jeg slap den og gav den friheden. Fisken slog et slag med halen og gik ned på bunden igen.

Hvordan man genopliver en fisk, som ikke er død, skal jeg lade være udsagt. At nogen skulle have råbt tilbage at det var bøvlet at tage laksen i halen kender jeg ikke noget til, der var ingen af os 3, som overværede episoden, som råbte det.

Jeg er meget skuffet og vred over denne historie ender flere steder på nettet. På 123 fiskeforum og på Tommy Olinsson hjemmeside, finder jeg meget forkert. Ikke nok med at de skriver historien, de skriver endda navnet på personen, som bagefter viser sig at være forkert. Hvis man absolut skal beskrive andre lystfiskerhistorie, end sine egne, er det meget vigtig, at man har vedkomnes tilladelse og bekræftelse af, at historien er SAND.

At personen til og med vælger at være anonym, finder jeg meget forkert, for hvorfor står han ikke ved det han skriver, hvis historien er sand??????

Jeg håber for eftertiden, at man kan tage disse diskussioner ved åen, med de personer det omhandler, i stedet for at svine dem til på nettet.

Med venlig hilsen

Hans Peter Nielsen

Fyrrevænget 1

Årre.

Kørte til Varde Å op af formiddagen og fiskede de nye sving af, mødte et par andre fiskere der som jeg, kunne berette om absolut ingenting, udover en temmelig strid blæst. Åen var temmelig grumset midt på dagen og fyldt med drivende snask, det var ligesom en prop, så det i kombination med vandstigningen, skyldes sikkert at de åbnede noget mere oppe på værket. Vandet klarede dog op igen op ad dagen, men vandstanden forblev høj.

Da jeg kom hjem, modtog jeg en mail fra en fisker der havde overværet fighten af den laks der blev genudsat i forgårs. Vedkommende ønsker at være anonym, men prøv at læse hvad der skrives, det er trist læsning. Som lystfiskere bør vi vide bedre.

Hej Tommy,

Jeg kan se at du skriver på 123 forum om en genudsat laks. Jeg så fighten og landingen af fisken som bestemt ikke var korrekt udført.  Al for lang fight på trods af at den kunne være landet ca. 15 minutter før. En fuldstændig udkørt laks der blev landet i et fangst-net ,bragt et godt stykke på land, målt ( 105 cm. og ca. 11-12 kg.) og fotograferet. Derefter et svagt forsøg på genoplivning hvor efter den blev smidt ud i åen.

Desværre stod jeg på syd siden og ikke kunne hjælpe til, men de var trods alt 3 mand. Jeg opfordrede dem til at tage fisken i halen og så afkroge den i vandet, men det var bøvlet sagde de, den skulle absolut landes med nettet.

Sørgeligt.

Fisken blev fanget xxxx på nordsiden på orm (den var kroget yderlig)

Efter aftensmaden valgte jeg at køre en tur i en af de mindre vandløb i området. En god times fiskeri efter starten, sad min flue pludselig plads i bunden, prøvede at rykke den fri og pludselig begyndte den at rykke igen. En tung sag, der efter et par kraftige slag med hovedet, knækkede forfanget og efterlod mig med en rigtig træls følelse af øv!!!. Er jo nok nød til at prøve igen i morgen.

Mandag d. 9. april. Ny storlaks fra Varde.

Det blev en spændende dag ved åen i dag. Årets rekord er slået, idet Henning Nielsen fik en flot laks på 105 cm og 12,3 kg. En gæstende fynsk fisker tabte en kæmpefisk og i går blev der genudsat en laks på 103 cm.

Henning Nielsen 12,3 kg 105 cm

Lørdag d. 7. april. Stille kold morgen.

Lørdag morgen startede med en stor flot rød sol. Der var ingen vind, men frosten bed godt i snuden og fingerspidserne. Fra morgenen var der kun få folk på åen, men op af formiddagen dukkede der flere op. Der blev set en enkelt fisk og det er hvad jeg har hørt.

Fredag d. 6. april. Kold og blæsende morgen.

Eftermiddagen og aftenen var som morgenen, temmelig kølig. Der var kun begrænset fisketryk på åen i dag, således var jeg på et tidspunkt den eneste fisker indenfor synsvidde. Fiskeriet var lige så stille som til morgen, og jeg har ikke hørt om nogen fangster i dag.

Prøver igen i morgen...

Jeg kørte tidlig til åen i dag. Forventede et stort rykind og ville gerne nå morgentrækket. Lad det være sagt med det samme, det var en rigtig kold morgen og med en træls vind fra nord. Fiskene glimtede mest ved deres fravær men alligevel kom der mange fiskere i løbet af formiddagen. Håber at kunne komme med en opfølgning senere på dagen.

Torsdag d. 5. april. Fin laks på land.

Så lykkedes det igen, endnu en dagkortfisker har fanget en fin stor laks. Denne gang er det Michael Hald fra Tranbjerg der var den heldige fisker. I formiddag fangede han en laks på 94 cm, 8,1 kg på en af åens øvre stykker, på en 5 cm orange Rapala wobler.

Ellers var dagen meget blæsende, med hård vind fra Vest. Det var samtidig køligt og overskyet hvilket betød overraskende få folk ude på de åbne stykker. Modsat øverst, hvor der efter sigende skulle have været temmelig mange fiskere.

Michael Hald med sin flotte laks på 94 cm 8,1 kg

Længere ude fangede en spinnefisker en regnbueørred på knap en halv meter.

Onsdag d. 4. april. Kontakt med endnu en storlaks.

Det var dagen for de små fisk i dag, men næsten en enkelt blev det til. En spinnefisker havde fat i en laks omkring 10 kg i temmelig lang tid, desværre stod han mellem to træer og kunne derfor ikke flytte sig hvilket resulterede i tabt fisk.

Med vindændringen kom også et helt andet vejr. Overskyet og blæsende hele dagen, perfekt havørredvejr. Vandstanden var temmelig høj men vandet var rimelig sigtbart i dag.

Det startede fint med en lille laks

Så var det Torbens tur, så gik jeg hjem...

Fisken blev nænsomt genudsat efter endt fight

I går aftes havde endnu en lystfisker kontakt med en af de store laks. En spinnefisker havde en længere fight med en stor fisk, men tabte den umiddelbart før landingen.

Vinden er gået om i sydvest, det er overskyet og køligt, noget nær de optimale forhold. Nu tager jeg til åen.

Tirsdag d. 3. april. Årets første storlaks fra Varde.

Lars Møller med årets første Varde laks over 10 kg. Den tog en White wing Akroyd.

I skal nok ikke hænge jer så meget i datoen på billederne. Fisken er fra i dag.

Meget flot fisk. 10,3 kg 100 cm.

Eftermiddag: Netop hjemkommet fra åen, kan jeg fortælle at laksen fra i morges, vejede 10,3 kg og var en meter lang. Håber at kunne bringe et billede senere på dagen.

Formiddag 10.26. Jeg er netop blevet ringet op med en frisk rapport fra åen. Der er lige blevet fanget en blank laks på 10+ kg med en længde over en meter. Fighten skal have varet over en time. Den er fanget af en Fynbo på flue og fra nordsiden af åen. Sandsynligvis en dagkort fisker. Stort tillykke, sæsonen er i gang.

Kører til åen nu og ser om jeg kan fremskaffe et billede eller lidt mere præcise informationer.

Mandag d. 2. april. Mere Varde Å.

Igen i dag kørte jeg til Varde Å. Denne gang dog på det øvre stykke, nemlig Hvide banke. Der er kommet et par ekstra p-pladser i vinterens løb og nede på selve Hvide banke er der indkøbt og opstillet en ny bænk, såvel som opstillet et stang-stativ. Endelig har klubbens beskærerhold været ude og rydde fint op som jeg nævnte i går.

Dagens tur var en god oplevelse, glade fiskere og folk der sad på bankerne og hyggede sig, eller ligefrem sad med frokostkurven fremme. Fisk var der derimod meget få af. Jeg talte med Kent Ager, der kunne fortælle om flere småfisk der havde vist sig i overfladen, men hverken han eller nogen andre havde hørt om fisk på land.

Vores næstformand Tommy Lykke var ude og kigge en tur på p-plads moralen, og han kunne fortælle om at alle holdt fint inden for de afmærkede båse, men at der i øvrigt blev gjort godt brug af pladserne rundt om.

Her til sidst lidt billeder fra Hvide banke og Mastesvinget.

Vandstanden var høj i vinter

Frokost i det grønne

Vinteren har været hård ved Hvide banke

Åen nedstrøms Mastesvinget

Søndag d. 1. april. Premiere i Varde Å.

Så oprandt dagen vi har ventet så længe på endelig. Det blev en rigtig dejlig forårsdag, med masser af sol og glade ansigter.

Jeg var kørt til Varde Å fra morgenstunden. Op til golfbanen, ikke som den første, og langt fra den eneste. Der var folk overalt, næsten som perler på en snor.

Max fortalte at der havde været 52 på besøg til morgenkaffe i klubhuset. Der var også mange til gule ærter om eftermiddagen.

Der blev fanget en enkelt fin laks samt et par mindre havørreder.

I både Sneum og Kongeåen blev der fanget laks, begge på omkring 7 kg.

En enkelt dråbe malurt er der dog kommet i bægeret, idet hængebroen er blevet lukket, begrundet i at lodsejeren har opsagt kontrakten. Broen skal flyttes mindst 10 meter, men noget endeligt resultat kendes pt. ikke.

Opstrøms omfartsvejen tidlig søndag morgen

Koldt men smukt

Hygge i middagssolen

Svend & Per Nobo

Henrik Ågård med en laks på 6,75 kg 88 cm

Dagens fangster

Præmie overrækkelse "Fiskerkonens pokal"

Og så var der gule ærter