Opslagstavlen

• Laksefiskeri på Vestkysten
  • The Danish Fly Destival
  • EWF fluebinding i München

Tirsdag d. 28. april. Jeg vågnede her til morgen ved en lyd vi ikke har hørt i alt for lang tid. Det tog en tid inden jeg blev bevidst om hvad det var. Men så blev jeg pludselig bevidst om at regnen vælter ned. Det så meget at der står vandpytter rundt på gaderne i øjeblikket. Lad os håbe det bliver ved i et par dage. Åerne trænger...

Knæk & bræk derude...

Onsdag d. 22. april. Tænk at vågne tidligt om morgenen, og så opdage regndråber på ruden, efter tre ugers tørke. Det gjorde jeg i morges! Dejligt, op og afsted til Skjern. På vejen gennem Varde væltede det ned. Desværre ikke nok til at det får betydning for vandstanden, men rart med lidt vejrforandring.

Der var køligt i Borris, en frisk vind, over skyet og supervejr til laksefiskeri. En enkelt fisk gik efter fluen da jeg var ved at tage den af vandet, men mere skete der ikke, og det var ikke fordi jeg ikke prøvede...

Nå jo, siden er blevet fem år. Det skete i går og i den forløbne tid har der været næsten en halv million besøg. Det syntes jeg er godt!!!

Søndag d. 19. april. Så blev det lige pludselig søndag aften. Festivalen er slut, et par hektiske dage er overstået og lige nu er det hele bare tomt... Der var gensyn med masser af gamle venner samt rig lejlighed til at lære nye at kende.

Jerk havde med sit valg af fluebindere skabt et meget bredt udvalg og der var virkelig mulighed for at se en masse spændende fluer.

Tommy Kjærgaard brillierede med sit meget flotte akvarium fyldt med klassiske laksefluer, simpelthen et mesterstykke.

Også i år var der inviteret fluebindere fra Finland, Scotland, Tyskland, Sverige, Norge, Holland og Schweitz. Der blev overalt vist fluebinding af meget høj kvalitet.

Danmarksmesterskabet i fluebinding blev afviklet i sædvanlig ro og orden, overvåget af Flemming Sejer, der i år havde valgt teal, blue & silver, Tippet grub og Adams parashute. Tre spændende fluer, der alle krævede håndelag. Dejligt var det især at se, at Flemming havde valgt en fjervinget vådflue. Jeg syntes det er rigtig godt at der kommer gammeldags fluebinder håndværk ind i mesterskabet.

Endelig kom den i mange år ventede certificering af fluebindingsinstruktører. Dennis Skelmose Jensen havde efter lang tids arbejde forberedt en meget alsidig prøve.

Der var fra starten seks tilmeldte, så vidt jeg er oplyst,. Tre valgte at stille op til selve prøven, der bestod af 18 fluer bundet hjemmefra, en skriftlig prøve på 50 spørgsmål, samt en praktisk del, hvori man skulle lave tre undervisningslektioner og herefter fremføre disse.

Alle tre bestod prøverne og det glæder mig at kunne fortælle at Adam, Niels Verner Pedersen og undertegnede er de tre første FFFD certificerede fluebindingsinstruktører.

Lørdagen bragte 1800 besøgende og der var godt fyldt op i hallerne dagen igennem. På de udendørs boldbaner var der anlagt i alt 7 kastepools, der alle var flittigt besøgt.

Jeg tror de besøgende gik hjem med en rigtig god oplevelse, Jerk og hans organisation havde i alt fald lagt sig grundigt i selen for at afvikle en primamesse, hvilket lykkedes til fulde.

En ekstra smart detalje med at lave to indgangsdøre, en for medlemmer og en for de andre, var en stor succes og afværgede fuldstændig kaotisk kødannelse. Rigtig godt.

Endelig havde man valgt at indlogere de inviterede fluebindere i Kolding ferieby, som vi også boede i de første år. - Det var rigtig rart.

Søndagen startede på kanten af Slotssøen, med en vidunderlig solopgang, morgenkaffe og selskab af Kjærgaard. Afgang til messen i god ro og orden. Dagen fortsatte med dejligt vejr og jævnt med besøgende. Der var lidt mindre trængsel og en rigtig rar stemning. Hyggen slog virkelig igennem. Organisationen fungerede perfekt, ja undskyld hvis jeg gentager mig selv, tingene var sq bare i orden...

Kl. 17.00 blev The Danish Fly Festival 2009 til datid. Jeg står og fryder mig over denne dejlige weekend, gensynet med gamle venner, stemningen, glæden, de flotte forretninger, men også cateringfunktionen fungerede rigtig godt. Maden var super i år og de gode folk havde virkelig givet den en skalle.

Til de af jer der ikke nåede frem, synd, I gik glip af en rigtig god festival men måske på gensyn i Kolding i 2011.

Fredag d. 17. april. Så nåede vi endelig frem til dagen hvor det er lige op over. I morgen tidlig starter festivalen. Samtidig bringer weekenden vejrskifte, hvilket betyder at vinden går over i en vestlig retning og der er jo kun godt for fiskeriet. Men altså først weekenden i Kolding. Vel mødt derovre...

Onsdag d. 15. april. Så nåede vi halvvejs i premieremåneden. En periode der om noget har vist at dansk laksefiskeri ikke  længere kun er noget man læser om i historiebøgerne. To fisk over tyve kg, en syv-otte stykker over femten. Hvad kan det ikke ende med...

Skjern har fisket væsentlig bedre end Varde så vidt, over 80 fisk er det blevet til. I Varde godt 35.

Nå men ellers nåede vi til at bøgen sprang ud i går, hvor jeg var i Varde. Min genbos flotte hængepil er også grøn her til morgen, så nu er det vist blevet forår.

Det er blevet tiden at sætte kurs mod Skjern, for at se hvad denne dejlige dag kan bringe. Knæk & bræk derude...

Fredag d. 3. april. Dagen i går brugte jeg i Skjern. Onsdagens meldinger med 30-40 laks lød så forjættende at jeg havde trang til en tur derop. Startede ude ved Gjalbækbro, hvor der var en del fiskere i forvejen, valgte derfor at fiske opstrøms og så da også en enkelt fisk i overfladen. Efter et par timer kørte jeg op under lejren. Her var ligeledes en del fiskere, sågar en enkelt med telt. Ingen havde dog haft held til at fange noget og der var også småt med fisk i overfladen. Op af dagen kom der dog melding om en enkelt fisk på godt 15 kg.

Dagen blev varm og dejlig da solen fik held til at brænde igennem skyerne og det blev næsten for godt vejr. Det ændrede ikke på fiskeriet og der blev brugt en rum tid på at sludre på bænken i stedet for fiskeri. Hen under aften da lyset blev rødt, tog jeg endnu et træk nedover, desværre med samme resultat som tidligere, men lad os nu se, i dag er der atter en dag.

Bo Laxmink Nielsen kom igen med gode oplysninger da han skrev om Skjerne laksen i går. Den var 15,5 kg & 114 cm.

Her mens jeg skriver dette, er Bo på tråden igen. Denne gang med en melding fra Storåen. Der er fanget en laks på 20,1 kg & 121 cm. Det er simpelthen fantastisk at vi har sådanne fisk her i vores lille land, hvad skal det ikke ende med...

Det er blevet tid at pakke bilen og komme afsted igen. God dag til alle, Knæk & bræk til alle jer der er ved vandet.

Onsdag 1. april. Så nåede vi endelig frem til premieren. Jeg valgte at bruge dagen i Varde Å sammen med masser af andre fiskere. Dagen viste sig fin, og der blev da også fanget flere fine fisk hen over formiddagen. Historierne meldte om fisk op til 9 kg.

Lige over middag brændte solen igennem, og det blev mærkbart varmere. Der kom insekter på vandet og i luften, og nogen steder viste fiskene sig jævnligt. Der blev fanget en del nedfaldsfisk fra morgenen, og der blev observeret en del mindre laks dagen igennem.

Øverst ved værket skulle der være blevet fanget en laks på 101 cm.

Der er ikke ret meget vand, og man er godt tjent med at bruge et synke 1/2 skydehoved.

Jeg havde valgt at fiske med en håndbundet Double white wing Akroyd # 3/0 og havde da også et enkelt tilbud, det blev dog kun til et enkelt lille nap.

Sneum å skulle efter sigende have kastet en 90 cm fisk af sig og der skulle være blevet fanget og genudsat en 120 cm laks i Ribe systemet.

Bo Laxmink Nielsen meldte om gode fangster ved Skjern Å. Her skulle de største være oppe og ringe omkring meteren eller de ti kg. Også der er vandstanden lav.

Bo fortalte videre om et godt fiskeri i Storeåen, så overalt lader fiskeriet til at være i orden.

Det er vel egentlig i orden at sende en tanke til alle de frivillige kræfter, der hvert år gør så stort et arbejde for vores vandløb. Tak til dem...

Håber at kunne vise nogle gode billeder senere.

EWF eller Erlebniswelt Fliegenfishen er navnet på det store show jeg lige har været på i München, sammen med John Lind. Organisationen bag festivalen havde lejet sig ind på et kæmpe kloster "Kurfürstenfeld"

Vi rejste ned over fredag og besøgte Andy Weiss på vejen (Andy vil vise rigtig god fluebinding i Kolding på festivalen om ikke så længe). Videre med flyver fra Hamburg til München og endelig med tog det sidste stykke. Da vi kom frem, skulle jeg dømme i klassen for klassiske laksefluer i det tyske mesterskab.

Lørdag morgen startede showet så, og i meget flotte rammer og med masser af besøgende. Ved kastebanerne var der skotsk sækkepibemusik når de skotske kastere demonstrerede deres færdigheder. Der var samlet et godt hold af fluebindere og de fleste fluetyper var repræsenteret. John lavede enormt mange billeder og der kommer en god og fyldig historie senere. Her afslutningsvis vil jeg nævne at det er det bedste og mest velorganiserede show jeg nogensinde har været på. Her kunne mange lære rigtig meget om hvordan sådan en begivenhed skal afvikles.