Opslagstavlen

Juli måneds opslagstavle indeholder:

• Kæmpelaks fra Varde Å
  • Sneum Å er begyndt at fiske
  • Advarsel mod hærværk og indbrud.

Mandag d. 31. juli.

Turen i går, gik til Varde Å. Jeg havde sat Per i stævne på Hvide banke. Da jeg kom frem til p-pladsen og var ved at rigge til, kom Per gående op fra åen, oven i købet med en fisk i hånden. En fin lille sommerhavørred på 48 cm. Den huggede i andet kast, på en brun flue str. 6.

Åen er stadig lav, men regnvejret der startede i går, bringer forhåbentligt mere vand i systemet. Vandtemperaturen var i går aftes, oppe på 20,5 grader C.

Vi var tre andre fiskere på åen, men ingen andre havde haft kontakter.

Per Hansens sommer havørred på 48 cm

Torsdag d. 20. juli. Kongeåen, mindre end nogen sinde.

Kongeåen stod for tur til aften. Efter endnu en rædselsfuld varm dag, kom køligheden efterhånden som solen drog vest over. Sad og overvejede om det skulle være Holsted å eller Kongeåen, det endte op med det sidste. De seneste dage har jeg fået nogen gode meldinger fra åen, ikke at der bliver fanget noget, men fiskene viser sig, samt hvad der er endnu vigtigere, der kommer friske fisk op i åen. Grundet den ekstrem lave vandstand (vel nok den laveste i mere end 20 år) og den megen grøde, valgte jeg at fiske med bomberfluer. Tre kast i stryget, der hver gang endte med at fluen hang fast i grøden, valgte jeg at gå helt op til fredningsbæltet. Eller næsten, fandt en god plet med god oversigt over åen, eller rettere bækken, for den er godt nok lille for tiden.

Over alt var der ringende fisk, skaller vil jeg tro eller måske små ørreder fra i vinter, ved det ikke. Pludselig hørte jeg en lyd, der til forveksling lød som et udløb på et gammeldags fluehjul. Det pirrede min nysgerrighed hvorfor jeg gik det sidste stykke. Her havde jeg fornøjelsen af at møde Ole Tambour, hvilket resulterede i en lang og hyggelig snak om forskellige typer fluestænger samt masser af andre spændende ting. Ole havde heller ikke det store held med fiskeriet, hvilket betød at vi i stedet gik op og drak kaffe.

Der er blevet klippet grøde for ikke så længe siden, men den alt for megen sol der har været på det sidste, har medført at grøden allerede står højt igen og det er ikke nemt at fiske før der kommer noget vand, lad os håbe at det ikke vare for længe.

Onsdag d. 19. juli. Varme, få fisk og bil hærværk.

Netop hjemkommet fra det nordjyske, har jeg været en tur i åen. Gels å blev det til i går. Der var masser af folk dernede, og mange fisk, men ingen der ville noget. Havde selv fornøjelsen af at se fire fisk. Men som det sikkert er de fleste bekendt, har det ikke regnet i dette område i to måneder nu, vandstanden i åerne er meget lave og der hvor der ikke slås grøde, er det blevet meget svært at fiske. Det er da også ved at være længe siden der sidst er blevet fanget fisk, men de er der.

Ved motorvejsafkørsel 72, ved Bramming er der en lille p-plads, der er meget benyttet af folk der fisker på den midterste del af Sneum å. Desværre har der i den seneste tid, været en del rapporter om hærværk på de parkerede biler. Så måske det er bedst at finde et andet sted at stille bilen, når man skal ned og hygge sig ved åen.

d. 11. juli. Lavt varmt vand.

Så er jeg hjemme igen og har været en tur i åen. Sneum Å har kastet en del gode fisk af sig på det sidste. Grøden står højt og det i kombination med den lave vandstand gør ikke fiskeriet nemt, men her til formiddag er der kommet lidt regn, lad os håbe på mere af det.

Varde Å var også lavere end set i mange år. Fiskene trykkede sig og der var intet liv.

Torsdag d. 6. juli. Multe oplevelse fra Læsø.

Det er tropisk sommer heroppe på Læsø, hvor jeg befinder mig i øjeblikket, men det er også ensbetydende med multer. Det fik jeg syn for i dag, stod oppe på kajen og snakkede telefon, tilfældigt kigger jeg på vandet, Wauu, der var tre kæmpe store multer. Skyndte mig at rigge fluestangen til med en lille red tag, fiskede langs molen hvor jeg havde set dem fra starten, men de trykkede sig og var bestemt ikke interesserede i min flue.  Efter en del blindfiskeri over den plads jeg havde spottet dem på først, stod jeg efter en tid direkte over pladsen, pludselig kom de ud fra skyggen, jeg var ved at tabe næse og mund, for de fisk var store, faktisk så store at min puls steg, kæmpe oplevelse...

Denne fisk var den mindste af de tre. De to andre må have stået langt inde, for jeg så dem først, da de alle tre svømmede væk.

Efter de havde cirklet rundt på bunden en tid, forsvandt de, jeg stod i solen og gjorde mit bedste på at smelte væk, fortrak dog til skyggen. De fisk glæder jeg mig til at fiske på igen.

Onsdag d. 5. juli. Sommerfisk i Varde Å.

Per Hansen, Sig ringede til formiddag, for at fortælle om en god oplevelse han havde i går. Per var taget en tur til åen tidligt på aftenen, med den lette to-håndsstang. Efter en times tid hugger så en fin lille sommerfisk. En laks på 57-58 cm der efter en hidsig fight fik sin frihed igen. Fisken var helt frisk i åen og med en del havlus.

Sommerfisken er altså i åen, og det er på tide at finde det lette grej frem, måske endda med flydeline.

Mandag d. 3. juli. Mere sjov i Gels Å.

Igen i går gik turen til Gels Å. Der var flere folk på åen, så den første del at turen gik vanlig med en masse snak. Det blev dog min tur til at fiske, og ikke længe efter, rejste jeg den første fisk. Den fik endnu et par chancer på fluen, hvorefter jeg fortsatte min tur nedover, der var næppe gået ti kast, før jeg rejste endnu en fisk, helt fantastisk. Så kom en god kammerat, Jesper op øverst, jeg fortalte om hvor jeg havde rejst fisk og der gik da heller ikke længe før Jesper rejste en. I mellemtiden havde jeg genoptaget mit fiskeri, og pludselig, slam, så var der fast fisk på. Den for hid og did, lidt mærkelig adfærd, og jeg blev mere og mere overbevist om at det var en gedde, dog passede det ikke helt overens med den sølvblanke side jeg kunne se i vandet engang i mellem. Pludselig for den ud af vandet, som skudt ud af en kanon, helt fri og ned igen med et ordentligt plask. Nå efter en spændende og sjov fight fik Jesper nettet fisken og den kom på land. Den fik et gok i roen og er nu på vej til stegepanden som fiskefrikadeller.

Genoptog fiskeriet, Jesper var i mellemtiden kommet så tæt på at hans flue landede ved siden af hvor jeg gik og fiskede. Lige som han havde lagt fluen over på den anden side, kom der en fisk op og tog den, "Så er der fisk" sagde jeg, endnu før Jesper selv fik det udtalt. Bare en lille sommerfisk, sagde Jesper, det viste sig at være endnu en gedde, mindre end den første, men fin til førnævnte frikadeller.

Kort efter rejste jeg endnu en fisk, denne gang så åen gyngede, men desværre, det blev ved det. Nu sidder jeg bare og glæder mig til i aften.

Afslutningsvis kan jeg fortælle at en fisker ved åen, havde held til at fange en 4 kg havørred i går formiddag midt i den stegende sol.

Fantastisk så mange positive oplevelser den å kan give, syntes det bekræfter til fulde at der er noget rygende galt i de lidt nordligere vandløb. Lad os håbe at disse vandløb på et tidspunkt når den samme standard...

Skurken her vejede godt 5 kg
one way ticket til stegepanden

Søndag d. 2. juli. Kæmpe oplevelse i Gels Å.

Frank "Lucky-Bastard" ringede i går aftes, han ville lige fortælle om de oplevelser han havde haft fredag aften. Frank havde været en tur på Kongeåen og havde udover at tabe en fisk på 5-6 kg, efter en halv times fight, set flere andre fisk i overfladen. Så der er ikke længere tvivl, sommerfiskene er kommet. Frank havde fortalt det til et par stykker mere, hvilket havde resulteret i noget nær besøgsrekord på det stykke vand.

Vel ankommet til Gels å, fik jeg endnu en sludder med en fluefisker der også havde været på åen fredag aften. Han kunne fortælle om stor aktivitet, hvilket gjorde at jeg gik øverst med stor forventning om en spændende aften. Jeg havde da også kun fisket 20 meter, før jeg så de første bevægelser i vandet. Overfladen ligesom sitrede, og så pludselig, slam, slam, slam; så rykkede der tre fisk ud fra kanten og gik opstrøms. Fantastisk, det er længe siden jeg har oplevet så mange fisk rykke på så kort afstand. (De stod inden for 6 meter) Jeg varskoede de to andre fiskere, der på det tidspunkt sad og drak kaffe. En af dem gik ovenfor hvor jeg fiskede, og han var lige nået ned hvor jeg varskoede, og råbte, "Så er der fast fisk" gik tilbage og gjorde nettet klar og efter en kort og hektisk fight, kom en helt sølvblank gedde til overfladen. Så knækkede forfanget og den gled retur i åen. Flueskift og på den igen, i mellem tiden var jeg gået opstrøms for at fiske strækket igennem endnu engang, så kaldte han igen, "fast fisk" desværre ikke så længe for den faldt af efter kort tid. Nyt kast, slam, igen var der fisk. Endnu engang knækkede forfanget, og vi blev enige om at det nok var gedden der havde været der endnu engang. Alt i mens vi stod og snakkede, blev der pludselig meget liv i vandet, overalt rykkede fiskene rundt, en af dem så stor at der ligefrem kom bølger på åen; Helt vildt og noget af en oplevelse. Det blev min tur og sandelig om ikke jeg også fik fisk på, men som  makkeren, blev det en kort oplevelse og fisken faldt af igen. Så blev månen orange og der kom dis rundt om den, lige som et signal, blev der pludselig helt stille i vandet og der skete ikke mere. Makkeren kunne fortælle at han havde nu fisket der i 20 år, han havde fanget mange fisk på spinnegrej, men havde aldrig oplevet at have så mange kontakter på flue på så kort tid. Det var også helt utroligt, noget jeg vil huske længe.

Efter endt fiskeri gik vi op og drak kaffe, her kom så to fiskere mere der havde været længere ude, de havde intet oplevet, så det var vist med lidt skepsis at de lyttede på vores beretning, men spændende var det i alt fald.

På vejen hjem kørte jeg igen forbi mejeriet i Kongeåen, her havde der været fuldstændig stille og de havde ikke oplevet noget som helst, men lur mig, Ryan var kommet til åen mens jeg var ved Gelså, og jeg skulle blive overrasket om ikke han havde oplevet et eller andet, talte dog ikke med ham, så det må stå hen i det uvisse...

Mere nyt i morgen.

Lørdag d. 1. juli. Kæmpelaks fra Varde.

Så er der begyndt at ske noget. I formiddag blev der fanget en laks på 16 kg, 119 cm i Varde Å. I Sneum Å har der ligeledes været gang i den de sidste dage, der er fanget flere fine havørreder op til næsten 5 kg.

Flere rapporter de følgende dage.