Opslagstavlen

Opslagstavlen i juni 2006

Juni måneds opslagstavle indeholder:

• Varde Å plakaten er på gaden.
  • Majfluerne klækker.
  • Nattergale koncert.
  • Fisk i både Sneum og Holsted Å.

Torsdag d. 29. juni. Endnu en opgang.

Denne gang kan jeg så viderebringe gode nyheder fra Varde. Har netop hørt fra Per Sig, der har brugt aftenen i Varde Å. Per kunne fortælle om en fisk, han desværre  tabte, og om flere andre hug. Så der er ved at være gode tegn på at der er kommet friske fisk op i åen. Rigtig godt, for så kan det rykke lidt på de gamle fisk i åen.

Morten Lundh tabte en temmelig stor fisk tidligere på ugen, efter en lidt heftig fight, men som I ved, "evigt ejes kun det tabte".

Mere nyt senere fra åerne i løbet af de næste par dage.

Her på Læsø, er vi bestykket med heftigt blæsevejr, vinden er dog flovet i aftes, så måske at kysten er interessant de næste dage. Flere lokale fortæller om fint fiskeri efter pighvar og store skrubber, og fjæsingerne er der mulliarder af! Vinden gør det umuligt at spotte multerne, men der kommer stadige meldinger på at "de går i stranden"

Vær opmærksom på at det jeg fortæller her fra Læsø er gældende fra vest-enden af øen, jeg har stadig ikke været ovre østpå, det kniber lidt med tiden, da jeg jo som bekendt også har et arbejde at passe. I sidstningen af næste uge medbringer jeg dog bilen og håber så at få bedre tid til at udforske lidt mere af øen, hvilket jeg i øvrigt glæder mig enormt meget til. Særligt området ved Danzigmand øst for Østerby havn og Banstenen vest for Østerby glæder jeg mig til at komme over og kigge på, begge steder med et godt ry for havørred.

Mere om det i næste "Læsø-rapport" fra weekenden gælder det å-fiskeriet.

Søndag d. 25. juni. Så er sommerfiskene på vej.

Så kom den første melding hjemmefra. I nat fangede Torben "K" Pedersen en fin havørred på ca. 3 kg, så nu er det endelig blevet sommer...

Fredag d. 23. juni. Kort slut-tur til Kongeåen. + regn og kraftig blæst på Læsø.

Kender I det, man ville egentlig slet ikke have været af sted, men stangen stod og hylede ovre i hjørnet, ubønhørlige krav om at komme ud og blive luftet, hvad gør man, man er jo kun et menneske. Og når nu man ved at stangen skal på ufrivillig ferie i 10 dage, nej jeg var sq nød til det. Kørte derfor en kort tur til Kongeåen, nærmere betegnet mejeriet. Åen er lige nu smukkere end nogen sinde, vandranunklerne står i fuldt flor og er så kraftige at der kun er smalle strømrender hvori vandet løber. Overalt står småfiskene og ringer, både døgnfluer og vårfluerne klækker og det er bare for godt til at ligge hjemme i køjen. Jeg var gået et godt stykke op af åen, havde fundet en dejlig plet at sidde, bare sidde og nyde, for jeg skulle jo undvære dette dejlige skue de næste 10 dage. Selvfølgelig skulle jeg op til et andet rart sted, men der er jo desværre ingen åer. Nå, alt i mens jeg sad og nød det hele, gav det et ordentligt plask, en stor fisk var i overfladen kun ca. 3 meter fra hvor jeg sad. Det mærkelige var, at det var en fisk der gik til overfladen for at tage et insekt, og ikke en havørred der skulle "vise sig frem". Jeg er stadig i tvivl, var det en af åens kæmpestallinger, eller var det en havørred, ved det ikke, men et er sikkert, hele åen stod og gyngede bagefter. Men jeg har lavet en helgardering, ringede nemlig til Frank, I ved, ham med de ulideligt store fisk, og fortalte hvor fisken står, så jeg tvivler på at det varer mange dage før vi kender svaret.

Nå nok om det, jeg er kommet tilbage til Læsø, og det er jo ikk' så ringe. Det stormer og regner heroppe, alt det vand vi mangler hjemme i åen, det falder i øjeblikket heroppe. Nu kunne jeg faktisk godt tænke mig lidt af det stille vejr, det har været i hele min ferie, for det er multe tid, men overfladen er så urolig i øjeblikket, at der er umuligt at spotte dem. Ser dog spændt frem til at jeg finder dem, for flueæsken er fuld af grønne maraboufluer, og de skulle jo helst en tur i vandet.

Holder bare halvdelen af historierne, så er multerne så store og talrige at det nærmest lyder som paradis for hard-core multe-drengene, så I der læser dette, med hang til denne form for fiskeri bør nok overveje endnu engang om ikke Læsø er stedet hvor drømmeferien skal holdes i år. Jeg ved i alt fald at der er enkelte der er i gang, for jeg havde den sjove oplevelse i sidste uge, at der var en turist heroppe, der ringede hjem til mig, for at spørge hvor jeg syntes han skulle fiske. Har dog ikke hørt mere fra ham, så han har nok ikke haft det store held, i givet fald vil jeg da gerne høre om det.

Slut for nu, mere følger så snart der sker noget der er værd at berette om...

Onsdag d. 21. juni. Turen gik til Varde.

Tirsdagens tur gik til Varde å, nærmere bestemt Hvide banke. Mødtes med Per H. og sammen fulgtes vi til åen. Der var optaget både i Hvide banke og gasledningen, så vi fortsatte til Karlsgårde svinget. Her var der god gang i overfladen, en del døgnfluer og vårfluer. En af de aftener der bare er perfekte for tørfluefiskeren, men som tidligere nævnt, hovedløbet er ikke så velegnet til den form for fiskeri, primært pga. træerne der står helt ned til kanten.

Nå, vi fik vasket nogen fluer og fik oprettet endnu en udstilling. Fine fluer der kan ses i træerne rundt om. De store trykker sig stadig, men her i skrivende stund onsdag tidlig eftermiddag, er det blevet det fineste vejr. Det blæser og regnen står ned i tove, så mon ikke sommertrækket kommer i løbet af de næste døgn, det tror jeg bestemt. Det ville i alt fald passe fint overens med Murphy's lov. Jeg rejser nemlig til Læsø i morgen tidlig, hvor jeg skal tilbringe de næste 10 dage. Håber at få tid til noget multe fiskeri, i givet fald, hører I selvfølgelig mere om det.

Mandag d. 19. juni. Græsset vokser langt.

I går aftes kørte jeg til Gelså, og på vejen var jeg lige et smut forbi mejeriet nede i Kongeåen, skulle lige høre om der var gang i noget. Der var ingen biler eller folk, for den sags skyld, så jeg fortsatte sydover. Ved Gelsåen var det lige modsat, her var masser af biler, og der gik da også en times tid med snak. Nede ved vandet blev der fisket godt og grundigt, masser af flittige hænder, men fiskene glimtede ved deres fravær.

Der var gang i en stor Caenis klækning i går, det sjove var, at da tiden nærmede sig midnat, begyndte bækørrederne og stallingerne at blive overfladeaktive. De gik meget forsigtigt til overfladen, og ringene var meget små, tror derfor at de gik efter Caenis spent spinnere. Aktiviteten fortsatte indtil jeg kørte kl. 01.30. På vejen hjemover ville jeg lige fiske kirkespangen af i Kongeåen. Her oplevede jeg det samme, standfisk der ringede i overfladen. Yderst mærkeligt, mindes ikke at have oplevet det før, på den tid af natten. Skal lige indskyde at det var fuldstændig vindstille og overskyet. Det var således rigtig lunt, men også mørkt, netop på grund af skyerne. Da jeg havde fisket spangen af, kørte jeg hjem efter endnu en dejlig men fisketom nat derude.

Da jeg kom hjem, lå der mail fra Frank Jensen, Lille Frank, eller "Lucky Bastard" som I sikkert har hørt ham omtalt som før, har gjort det igen. De var fem yderst kompetente laksefiskere i Norge (i Gaula) og gæt hvem der var den eneste der fangede fisk, ja netop. Denne gang var det en laks på 17,4 kg. Der kommer et billede senere i dag, så kan I jo selv se hvor heldig han er ham "Lucky Bastard".

På min tur i går aftes, fik jeg en melding fra Per Hansen. Han gik i Varde Å og var ved at blive spist levende. Han skrev at der var ligeså mange knot der i nat som jeg nævnte den anden dag. Så skal i på fiskeri deroppe, så husk en ordentlig myggeolie, eller bliv hjemme.

Per fortalte videre at nu er vandtemperaturen over 16 grader C.

Lørdag d. 17. juni. Gnavpander og grillrøg.

Fredag aften skulle det være, M

orten og jeg havde sat hinanden stævne i skodsvinget. Ikke bare en almindelig fisketur, nej i aften skulle der hygges. Stor middag, komplet, eller i alt fald næsten. Kelly kedel og kasse, Weber grill og køletaske, det hele var kørt frem. Stor middag på kanten af åen og hyggeligt var det. Da vi efter ca. 2 timer var klar til at fiske, ringede Per H. han gik oppe på Hvide banke og oplevede ingenting, så han kiggede lige forbi til lidt godt fra grillen. Nå jo, vi skulle også fiske, det lod sig gøre ind imellem to "klø" Der var mulliarder af knot. Faktisk har jeg så mange røde pletter i ansigtet og i nakken at jeg snart ligner en teenager, eller en rødspætte. Selv ikke Jungleoil kunne holde dem væk. Da vi kom på den sjove side af 23.00 begyndte mængden af dem at aftage og det blev igen tåleligt at fiske.

Fisk så vi ikke mange, og så alligevel, jævnligt aftenen igennem kom der ganske små bølger helt inde i kanten. Det lignede faktisk at der kom fisk op, så der blev fisket helt tæt på, og så pludselig, tro det eller lad være. FISK råbte jeg og Morten og Per kom rendende. Skal du bruge en gaf eller et net? "Det er bare en sommerfisk, så net er rigeligt" svarede jeg. Desværre viste denne sommerfisk sig at være en gedde. Sikke noget l...

Nå den havde en så passende størrelse at den blev genudsat levende, så kan den jo passe åen og rydde op i de syge fisk der sikkert er, og ellers i nogen af de mange skidtfisk.

Aftenen sluttede som sådan nogen jo skal, egentlig med stor lyst til at fortsætte på natfiskeri, men det må blive i morgen. Nætterne i øjeblikket er for gode til at sove væk...

Fredag d. 16. juni. Stille uge.

Det har været en stille uge. En nat brugte jeg på Lillebælt sammen med en god kammerat. Virkelig vidunderlig tur med masser af små torsk. Turene i åen har mest været kendetegnet ved at der skulle pilles grøde af fluen. Vandstanden er ved at være så lav, at flydeliner snart går for dybt.

Vejret er kommet hen i et dejligt hjørne, temperaturen er passende og der ligger et tyndt skydække og holder lidt på solen. Meteorologerne varsler regn på øst kysten, lad os håbe det kommer herover ad.

Aftenen og natten bliver i Varde Å. Vi skal grille i Skodsvinget. Det bliver garanteret hyggeligt, så nu bliver det spændende hvor mange der dukker op. Mere om det senere.

Mandag d. 12. juni. Stille nat i Varde.

Som lovet i går, får I lige en kort rapport fra Varde Å. Jeg mødtes med Per Hansen ved Hængebroen tidligt på aftenen. Det var dog så varmt at den første times tid gik med at drikke kaffe på p-pladsen. Vi fiskede os op mod Brune banke, men overalt var der så lidt vand, eller skulle jeg sige så meget grøde, at vi hang fast stort set hele tiden. Og det endda med synke 1-2. Syntes at flydeline er at foretrække, og kan vi alligevel få fisken til at komme op efter fluen, burde de også kunne fiskes på tørflue.

Som nævnt gjorde vandforholdene det ikke nemt, men det værste det var knot, som der var alt for mange af...

Efter et par timers fiskeri, eller forsøg på, kørte jeg ned i de nye sving, for at se på mulighederne der. Ikke særlig gode, der var selvfølgelig heller ingen vand, men linen gik da ikke i bunden/grøden som i Brudesengen. Igen en meget smuk nat, hvor månen stod næsten fuld, igen var der koncert, denne gang med fårekyllinger, nattergalen er bestemt at foretrække.

Der var masser af klækkende Caenis R. i Brudesengen, småfisk der ringede, men ingen trofæer. Det var en drømmeaften for en tørfluefisker, men bedst højere oppe.

Turen i aften går endnu engang til Gels Å, men mere om det senere.

Søndag d. 11. juni. Rapport fra en vidunderlig juni nat.

Efter en meget dejlig eftermiddag i klubhuset i Varde, kørte jeg til Gels Å i går aftes. Vel ankommet til åen, var temperaturen endelig nede på et tåleligt niveau. Der var andre folk på åen, og havde en meget hyggelig samtale med en af de andre medlemmer og efter tilrigning, ned til åen. Klokken var blevet på den gode side af 22, døgnfluerne dansede akkompagneret af nattergalen, der holdt den dejligste koncert. Ned over åen det gik, jeg havde ikke fisket længe før der var en rigtig stor fisk i overfladen, tilbage igen, fiske fiske, men det var som sædvanlig, så heldigvis heller ingen slimede fingre der...

Da vi nærmede os midnat begyndte fiskerne at pakke sammen, en enkelt bil med et par folk kørte hjemover, dvs. forsøgte, for det lykkedes føreren at bakke sin egen bil ind i min, hvilket betød en smadret kofanger, så I kan nok tænke at det var en meget flov mand med meget røde ører der stod ved siden af min bil da jeg kom derop. Nå skide være med det, det er bare en bil og ingen anden skade udover et stort hul i mandens pung når mekanikeren er færdig med at skrue.

Nå som nævnt var det en vidunderlig nat og det var ualmindelig svært at løsrive sig. Klokken nåede da også at blive morgen før jeg stævnede hjemover og med det første morgenlys samt fuglenes morgensang i øerne kunne jeg tørne ind og lade op til en ny dag, der står i Varde Å's tegn. Mere om det i morgen.

Søndag d. 11. juni. Varde Å plakaten er en realitet.

Lørdag havde Varde Sportsfiskerforening 80 års fødselsdag. I den anledning blev Varde Å plakaten offentliggjort ved en mindre selskabelighed i klubhuset i Varde. Se mere her.

Den nye Varde Å plakat.

Lørdag d. 3. juni. Fisk i både Sneum og Holsted Å.

Junior afdelingen i Sydvestjysk har været på tur i området. Det medførte for Anders Gadeberg, at han fangede en 5 kg laks (85 cm) på en håndsfluestang i Sneum Å. Stort tillykke, rart at se at en junior også kan hævde sig.

I Holsted rumler der fortsat stor fisk rundt, men de er vist ikke så nemme.

Fredag d. 2. juni. Til nattergale koncert.

Det var en ganske særlig dag i går, ikke fordi jeg fangede fisk, for det er vist ikke mig forundt. Næ, jeg var ude for at kigge på nyt vand i går, men nu skal I høre.

Kørte mod Gels Å sidst på eftermiddagen, på vejen kom jeg forbi Fladså og holdt her en pause ved stemmet ved siden af Fole dambrug. På overfladen oven for stemmet lå, hvad jeg fejlagtigt troede var skaller fra bøgetræerne, jeg undrede mig lidt, for bøgen er for længst sprunget ud. Da jeg fik kigget ordentligt efter, var det da også noget helt andet, nemlig nymfehuder fra majfluerne. Åen var dækket af dem, tomme huder, klækkende duns, spent spinnere, det hele i en stor pærevælling. Det var fantastisk, der er år siden jeg oplevede så mange, og jeg syntes ellers der var mange i Kongeåen sidste år. Nå, klækningen kombineret med det dejlige lune sommervejr, gjorde forholdene perfekte for tørfluefiskerne. Særlig glad var en tysker jeg mødte, der lige var kommet op fra Hamburg, han kunne i øvrigt fortælle at deres vejr har været endnu værre end vores. Efter en hyggelig snak, kørte jeg videre til det øverste af A-stykket. Jeg var i god tid, så jeg ville lige lave lidt mad på Kelly kedlen inden jeg skulle i gang. Sludrede med et andet medlem, der kunne fortælle om en fin laks på ca. 5 kg, han havde genudsat på premieredagen.

Midt i vores samtale kom en bil forbi med to Københavnere, det var lidt sjovt, de var lige landet og nu skulle de på fiskeri. 1000 spørgsmål om fiskeriet havde de, fint nok, nu skulle de ned for at fiske, både stallinger og bækørreder glædede de sig til. Vi spurgte om ikke de var gået forkert, for den snak passede ikke særlig godt overens med havørredfiskeri på A-stykket. Da vi spurgte om deres A-medlemsskab måbede de, og spurgte hvad det var for noget, og fandt da også ud af at de var gået lidt forkert. (Endnu en god grund til at tage en guide, når man kommer som fra månen)

Nå, efter en lang og hyggelig sludder drog de opstrøms på stallingjagt, makkeren fra Padborg gik ned for at fiske og jeg kom an på min aftensmad.

Da det endelig var blevet min tur til at fiske, kom jeg ned og fik kigget ordentligt på åen, WAUUUU, vi har mange dejlige vandløb herovre, men denne formet af naturen og ikke ødelagt af mennesket, nu forstår jeg godt at der er så lang venteliste på at komme til det vand.

Jeg fik fisket nedover, fik sludret med de øvrige fiskere og havde en pragtfuld aften, i let vind og det dejligste vejr. Efterhånden som tiden nærmede sig midnat, blev jeg pludselig opmærksom på at fuglene sad og sang, underligt, indtil jeg pludselig kom i tanke om nattergalen og dens natlige eskapader. Så gik det hele op i en højere enhed. Fantastisk aften, det gjorde slet ikke spor at der ingen fisk var, det kommer sikkert en anden dag.

I Holsted Å i onsdags var en enkelt fisker heldig at fange en havørred på 4,8 kg.

Lige nu, fredag godt middag, er det igen blevet havørredvejr, det småregner og der er en svag brise, pragtfuldt vejr hvis man ikke er til strande, badning og de fornøjelser der følger med der...

Så vel mødt ved åen, vi har godt af det...