Opslagstavlen

Opslagstavlen i juni 2007

Juni måneds opslagstavle indeholder:

• Det dejligste regnvejr og masser af vand i åerne.

Fredag d. 29. juni. Kongeåen driver af grøde.

Vejret ændrede sig radikalt torsdag. Her kom ingen regn, men det var ikke at se på åen, da jeg kom derned kl. 21.30 i går aftes. Kongeåen var høj som i april og den drev med grøde, værre end de andre dage. Jeg mødte Jens Sund for første gang i år. Han havde været i gang i fem timer, da jeg ankom og havde kun fanget grøde.

Billedet er taget kl. 23. i aftes, og jo, alle pletterne er drivende grøde...

Netop som vi stod og snakkede, kom der en fisk på 2-3 kg springende af vandet, hvor Jens lige havde været over, men det er jo set utallige gange før.

Kom dog i gang med at fiske, men opgav efter en halv time. Grøde i hvert kast. Det er ligesom det kommer i bunker med pauser ind i mellem.

Det er første gang i denne sommer at jeg er hjemme fra åen før midnat, og desværre for endnu en aften med (næsten) perfekte forhold. Tror at månen bliver fuld i aften. Og endnu en af de gode nætter.

Frank Lucky Bastard går ved åen her til formiddag, han fortæller om fortsat høj vandstand, men mindre grøde end i går, samt at det kommer drivende på samme måde som i går.

Torsdag d. 28. juni. Åerne svulmer.

Igen i går kørte jeg til Gels Å. Her var der kommet masser af vand, faktisk så meget at det meste af engen stod under vand. Der var voldsomt træk i linen og fiskeriet var spændende. Der stod en heftig vind ind fra Vest, men regnen er åbenbart stoppet for denne gang. En enkelt fisk viste sig sidst på aftenen, men ellers var der stille.

Onsdag d. 27. juni. Så har vi fået regn nok.

Aftenen i går var som de tidligere af den gode slags. Kørte til Kongeåen ved ni-tiden, hvor vandet går med en rigtig god fart og der er rigtig træk i linen. Temperaturen er faldet et godt stykke og vandet er koldt at vade i. Der er meget drivende grøde, faktisk så meget at man får snavs på krogen i hvert kast.

I dag og i nat har det næsten regnet uafbrudt, det blæser godt og grundigt fra Vest. Åerne svulmer og Sneum Å var helt oppe ved kanten her i eftermiddag.

Holsted Å er på vej op i engen. Å-manden har travlt med at skære grøde og åen er fyldt med afklip, nok ikke det bedste sted at svinge stangen de næste par dage.

Tirsdag d. 26.  juni. Det gode vejr fortsætter.

Som jeg skrev i går eftermiddag, var vi heldige at få en ordentlig skylle. Jeg kørte til Sneum Å sent på eftermiddagen. Det bare plaskede ned. Engen lyste lysegrøn og åen bruste som sjældent. Der var virkelig træk i vandet, ja faktisk lige så meget som i Mörrum. Fiskede en række pladser igennem uden videre held. Åen er høj og farvet i øjeblikket men overraskende klar.

Sidst på aftenen kørte jeg til Kongeåen, her var et par fiskere mere, men ingen havde haft nogen kontakter. Kongeåen er ligeledes højere end længe, der er rigtig godt træk i vandet og det skulle undre om ikke det giver godt med fisk op. Det regnede den udslagne aften og hen under midnat begyndte vinden at friske fra Sydvest.

I øjeblikket har vi frisk vind fra Sydvest, det er overskyet med en temperatur på ca. 15 grader C. Simpelthen det perfekte vejr, når man nu har hang til havørredfiskeri. Måtte det vare ved længe endnu....

Mandag d. 25. juni. Sommer når det er bedst.

Det er strålende vejr her mandag eftermiddag. Regnen siler ned og luften "stinker" af havørred. Er faktisk på vej ned i Sneum Å, bare lige for at tjekke af...

Turen i går aftes gik til Gels Å. Der var masser af folk, men åen var fuldstændig stille, ingen fisk over 20 cm viste sig. Efter tre timers koncentreret fiskeri gav jeg op og kørte hjem. Det var ellers en pragtfuld nat, men arbejdet kaldte for en enkelt dag. Mere senere.

Her kan I se hvordan det regner lige nu.

Søndag d. 24. juni. Stille Sct. Hans nat.

Aftenen i går foregik i Gels Å. Da jeg ankom først på aftenen, var der ingen andre ved åen, og der gik længe før der dukkede nogen op. En halv time ind i aftenen kom hugget så, men som sædvanlig blev det ved det. Endnu engang var det en rejeflue der fik fisken op.

En spinnefisker jeg talte med, tabte to fisk  og de to sidste fiskere ved åen nød bare den dejlige aften.
Det var en lidt underlig aften. Alle forhold sagde havørred, de viste sig også, jeg så således 4 fisk. Men da vi kom på den anden side af kl. 23. gik åen fuldstændig død. Der skete absolut ingenting. Holdt dog på til kl. halv to, hvor der skete overhovedet ingenting. Prøver igen i aften.

Lørdag d. 23. juni. Sct. Hans aftens dag.

Så er vi nået til det punkt hvor det begynder at gå den forkerte vej med lyset. Stadig er vi i den skønneste tid, og med den sidste uges regn, har alting fået den dejligste grønne farve. Åerne "stinker" af store fisk i øjeblikket og er man der, har man mere end en ualmindelig god chance for fisk på land. Stadig væk, det er skide svært at ramme tidspunktet hvor alting går op i en højere enhed, men det lykkes for en del folk i denne tid. Selv jeg har endelig fået hul på bylden. Har nemlig lige været et lille smut i Mörrum og har fået stivet selvtilliden gevaldigt af. Det kan ses herunder.

Den næste tid hedder havørredfiskeri i de hjemlige åer, jeg har stadig flere fridage end der kan tælles på to hænder, så håber at kunne komme med en række gode historier fra vandet. Mörrums historien kommer på et tidspunkt når der bliver hul i kalenderen.

Laks, han 7,50 kg 88 cm

Torsdag eftermiddag fangede jeg denne skønhed i Rosendalan pool 32 i Mörrum

½" Olinsson's gold shrimp conehead micro tube

Onsdag d. 20. juni. Næsten sommerjævndøgn.

Igen i går aftes kørte jeg til Gels Å. Der var knap så mange folk, men det var også dræbende varmt. Vandet var faldet og fiskene viste sig en lille smule rundt om. Men de var meget svære at få i tale i går. En fluefisker rejste en fisk, og jeg havde et meget forsigtigt nap i en Wilkinson light shrimp. En dejlig aften, hvor mosekonen holdt fri og hvor havørrederne var optaget andet steds.

Her til formiddag fik jeg en hilsen fra Frank. Skulle lige se et par billeder fra deres tur nordpå. Det har ikke så meget med fiskeri i Sydvestjylland at gøre, men fine fisk bliver man vel aldrig træt af at se på. Jeg hygger mig så over at de to største fisk blev fanget på mine fluer.

4,6 kg

12,2 kg

11,0 kg

Lucky lightning på 2" rør

Tirsdag d. 19. juni. Store fisk og dejlige nætter.

Som skrevet i går kørte jeg til Kongeåen, blot for at konstatere at åen drev med grøde. Heldigvis kunne jeg fortsætte sydpå til Gels Å. Der holdt masser af biler, faktisk 8 styk og endnu flere fiskere. Heldigvis er stykket så stort at der ikke var proppet nogen steder.

Jeg havde da heller ikke fisket længe før den første huggede, at det så blev ved det er en anden sag. Flere steder rundt viste fiskene sig og fiskeriet var meget spændende. Lidt senere kom endnu en forbi og pillede i fluen. Men det effektive våben i går, var som så ofte før de store woblere. Det viste Mogens med al tydelighed, da han på blot tre kast præsterede at fange to havørreder og det inden for 10 minutter. Den store af de to, vejede vi til 4,5 kg og 68 cm.

Aftenen udviklede sig meget smukt. Der var ingen vind, mosekonen bryggede til koncert fra nattergalene. Efterhånden som tiden blev til tirsdag, rejste de fleste af. Der var et arbejde der skulle passes og ikke alle kan jo være lige så heldige som jeg, at kunne se frem til 18 fridage.

Temmelig høj på denne aftens gode oplevelser i kombination med søvnmanglen oven på den lange rejse hjem fra øen gjorde at jeg måtte kapitulere da morgenen så småt begyndte at banke på, ærgerligt nok, for der var træk i fiskene i nat. Men sådan bliver det også i aften. Det hører I mere om i morgen.

Mandag d. 18. juni. Hjem til masser af vand.

Så er jeg hjemkommet efter endnu en dejlig (men lang) tur til Læsø. Som det kan ses andetsteds, har jeg berettet om en rigtig sjov eftermiddag med mulliarder af fjæsinger. Desværre klingede det alt for hurtigt af og allerede efter et par dage var festen slut for denne gang.

Herhjemme har der været masser af regn. På turen hjem over Sneum Å så det i alt fald ud til at der var rigeligt, men også en del drivende grøde.

I aften kører jeg en tur til Kongeåen, og håber så at kunne berette om spændende fiskeri, mere senere...

Nå jo, lad mig lige berette om en vis Mr. Lucky Bastard. Jeg kom for skade at give den gode Frank en par fluer sidst vi var sammen ved åen.

Hva' sker der. Et smut til Norge og straks har han klappet en laks på 11 kg. Han er sq utrolig, hvis bare mine fluer virkede lige så godt for enden af mine liner som hans. Dejligt er det, så glæder mig til at høre hele historien.

Søndag d. 3. juni. Fiskefrokost & lav vandstand.

Lørdag kl. et have bestyrelsen for Varde Sportsfisker forening inviteret til arbejdsfrokost. Alle udvalgsmedlemmer og frivillige medhjælpere i klubben var inviteret til den årlige frokost, som en tak for sidst for det store frivillige arbejde som medlemmerne udfører for foreningen.

Jeg fortæller mest om dette pga. af den menu der blev serveret, og som jeg syntes I skal høre om, for den var helt ud over det sædvanlige.

Til forret blev der serveret : Tatar af laks med kørvelcreme og vagtelæg. Skindstegt sandart med ovnbagte tomater og salsa verde.

Herefter fennikelsuppe med dampet helleflynder og små urter. Så kom der Spidskåls-coleslaw med radiser, forårsløg og ristet Fanø skinke. Nye kartofler med mandler og løvstikke pesto.

Hovedretterne var fyldt bornholmer-hanebryst med grillet sommergrønt og krydderurtedressing og portermarineret svinekam med æbler i rosmarinsirup.

Endelig kom vi til desserterne der var: rabarber mazarin med balsamicosirup og citrus samt chokolade creme brulee´.

Se det var jo en rigtig lækker middag og samtidig et rigtig hyggeligt selskab. Jeg ved ikke hvornår selskabet sluttede. Jeg dampede af ved ni-tiden. Havde en aftale i Kongeåen.

Som tidligere nævnt har der jo været en del fisk i overfladen på det sidste. Havde derfor medbragt flydeline og store tørfluer. Tog turen nedover det øverste stykke, men i aftes var der endnu mindre aktivitet end ellers. Havde dog en sludder med en anden fisker om min tørflueteori, og til min store glæde og overraskelse, blev der listet en "hemmelig" æske frem fra inderlommen. Den var fyldt med bombers og skaters. Historierne der så fulgte med, var så overbevisende, at der skal gøres noget mere ved det fiskeri i år.

Vandstanden er faldet omkring 40 cm siden det famøse regnskyl i tirsdags.

Yderligere hørte jeg i går om en havørred på 6,4 kg der var fanget på tørfluegrej i et af de mindre vandløb i Ribe-å systemet.

Her får I lige et billede af Frank og hans fisk på 7,4 kg fra den anden nat.

.Lørdag d. 2. juni. Fuldmåne og stille nætter.

I går aftes valgte jeg at køre en tur til Bid 1 i Kongeåen. Den del af åen har som andre steder, ændret sig rigtig meget. Der er flyttet meget rundt på sandet, og åen har pludselig fået lodrette skrænter forårsaget af de mange sammenfaldne brinker. Svinget ved "det væltede træ" har ligeledes ændret sig meget i vinterens løb. Heldigvis har sandet funderet en del af de sumpede stræk og brinkerne er blevet noget nemmere at gå på.

Om fisk kan jeg fortælle at jeg så en enkelt fin havørred halvt ude af vandet. Ifølge Johan var det frisk fisk, for pladsen har ingen fisk holdt hele foråret.

De store fisk jeg skrev om i maj opslagstavlen, stødte jeg også på i går. Tre gange var der fisk i overfladen for at tage insekter, alle meget sent på aftenen.

Jeg begynder at stille spørgsmålstegn ved om det virkelig er bækørreder. Det er da mærkeligt at der pludselig skulle være så mange af dem, når vi ikke har set det tidligere år. Jeg begynder faktisk at overveje om havørrederne skal fiskes på tørflue, og i så fald, tror jeg at bombers og foam skaters er rigtig gode bud. Vil afprøve det i aften, og så må vi se om der kommer nogen spændende resultater ud af det.

I forgårs var jeg ligeledes ved Kongeåen. En aften med mange fiskere, men jeg hørte om ingen fisk på land. Ved midnats tid var de fleste dampet hjemover og vi var kun enkelte tilbage. Yderligere anstrengelser blev ikke belønnet.