Opslagstavlen

• Mörrum 09 01
  • Lav vandstand i sydvest
  • Gels Å styrer

Onsdag d. 24. juni. Er lige væltet ud af bunken og har fået åbnet maskinen. En rasende masse mails var der. En enkelt fangede dog min opmærksomhed forud for alle de andre. Thorkild havde nemlig skrevet igen. Taget i betragtning at det er dagen efter Sct. Hans nat, havde jeg en temmelig kraftig mistanke om indholdet af den mail. Og min mistanke passede bedre end godt var, især fordi jeg sidder på Læsø i øjeblikket og her er som bekendt ingen vandløb man kan dyppe en flue i.

Læs nu her hvad Thorkild skriver og se så et par fede billeder under teksten:

Hej Tommy ! Ja sandelig om heldet ikke tilsmiler mig igen ! Denne Sct. Hans aften, var jo lige til fiskeri. høj sol og næsten ingen vind!

Jeg havde lige spist vel- 2 pund jordbær til aftensmad, så det var godt at komme ud til Gelsåen A-stykket og rigtig få sat maven igang !

Jeg havde dårligt pakket ud, da Ove kommer kørende, og spørger om jeg ikke kommer hen til Kaltoftevejs hus og får pølser m.m (Red: Ribe foreningens klubhus).

Jeg må se, fik jeg fremstammet. klokken var da ca 20.30. jeg gik ned til åen. Hvor var her skønt. Dejligt solskin- måske ikke det bedste vejr til fiskeri, men til grill og Sct. hans fint ! Jeg havde vel fisket i 20 min. da jeg allerede rejste en fisk! nå de er sørme fremme selv ved fuld sol ! Men ak det blev til det !

Ja klokken blev hen ad 21.15. da jeg besluttede at tage hen og få en snak på kaltofte hus- og få noget grill mad. Jeg fik hilst på de forskellige, men havde stadig  den rejste ørred i hovedet,- var den mon endnu, ell. hva? - Ihvertfald besluttede jeg mig hurtig til at tage  afsted igen, efter at have spist dejlig grill-mad.

Hurtig fik jeg gang i bilen, og det tog kun ganske få min. Da var jeg igen ved åen - vel vidende om, var den der stadig? Solen stod stadig højt, da jeg nærmede mig stedet, hvor jeg sidst rejste fisken! Spændt blev fluen kastet 10 mtr fra hvor jeg sidst så den, ingen ting skete. Jeg besluttede at nu skulle fluen kastes lige hvor jeg havde rejst den- Kastet kom ! Ingen reaktion !

Nyt kast præcis samme sted, fluen sank og jeg  ser igen bølgen.- Denne gang fast fisk !! Et spring, som står for mig plantet- uha da da en flot fisk, som bare kan springe, og hvor er den stor.
Mit hjerte begynder at banke, da fisken mod min vilje styrer lige ind i en stor grøde busk, og bare borer og borer sig ind, pu-ha jeg lægger et stort pres på fisken, der langsomt kommer ud igen ! Dejligt. Nu fornemmer jeg den er ved at være træt.

Jeg får lagt fluestangen godt tilbage så fisken ligefrem står ud foran mig, gabende med fluen lige i overlæben: Med et sidste pres, får jeg den om på siden, og kan gaffe den lige bag gællen, og så bare op !!

Da ser jeg hvor stor den er ! Nu kunne det jo være sjovt, at smide sådan en havørred på kaltofte hus,- hvor de stadig sidder. Og som sagt så gjort ( Jeg kunne ikke lade være :-) ) Og jeg skal love for der blev kikket ! Havørreden blev vejet på kaltoftes hus vægt til lige på øjet til 12 pund og 72 cm Super Skønt ! Efter nogen tid sammen tog jeg lige til åen igen ,det kunne jo være der var flere ! Og det var der !! Jeg rejste en mere . Men den slap med en lille ris... ! Havørreden blev taget på flue var 72 cm og 12 pund Med Fiskerhilsen Thorkild Sørensen

Mandag d. 22. juni. Så blev det hverdag og arbejdstid igen, som sædvanlig alt for hurtigt...

Sidder med en god smag i munden ovenpå gårddagens tur. Havde valgt at køre til Gels å, som jeg reelt var kørt hjem for. Da jeg ankom til åen, var to spinnefiskere ved at rigge deres udstyr til. De kunne fortælle om fisk dagen i forvejen. Startede i automaten, hvor der kun var lidt vand, nøjagtig som de øvrige vandløb.

Fiskede ned over åen med en god følelse. Da solen var på vej ned, lagde vinden sig fuldstænding. Den eneste lyd var koncert fra alle fuglene. Tankerne for tilbage til Sverige hvor det mest var vandets brusen ned over stenene, der udgjorde lydkulissen. Men her var det altså fuglene og det var bare en rigtig dejlig aften. På vej gennem et spændende sving kom der pludselig en fluefisker gående i ilmarch og med et stort smørret grin. Det var der en rigtig god grund til, for han kom gående med en fisk på ca. 3 kg. Lynende blank, gennemsigtige finner og stadig mærker efter havlus, den er vist meget frisk i åen. Thorkild som den stolte fanger hedder, har sendt mig et par billeder som jeg vil dele med jer senere.

Thorkild Sørensen, Haderslev med friskstegen havørred på 2,8 kg 62 cm

Da dagen blev mørk begyndte nattergale koncerten. Det var en på alle måder skøn aften. Jeg så seks fisk, rejste en og tabte en. Da tiden nærmede sig midnat (måtte kontrollere på uret) var det tid at se dyner. Aftenen var så lys, at det faktisk kun var tusmørke. På vejen tilbage til bilen mødte jeg endnu en fluefisker. Han fortalte at det var midsommerjævndøgn, havde egentlig slet ikke tænkt på det, men var glad for at det netop var i går jeg var afsted, for det var bare en superskøn aften.

Søndag 21. juni. Det er lørdag nat. Er lige kommet hjem fra Borris. Det var en dejlig aften med skyer farvet som hacklerne på en Wilkinson light shrimp. Da solen gik ned døde vinden også, og der blev helt stille. Isfuglen kom forbi som et andet blåt lyn, køn det er den. Det ser ud deroppe som om der mangler næsten 1 meter vand. Mindes ikke at have set åen så lav før.

Har talt med andre fiskere i går. Overalt er meldingen den samme. Ingen vand. Nå der kommer sikkert vand de næste dage. Det regner ofte heftigt omkring Sct. Hans.

Tirsdag d. 16. juni. Vi er nået frem i midten af juni. Jeg har lige været på en længere tur til Mörrum. Som sædvanlig dejligt men heller ikke i år blev vi belønnet med særlig meget vand. To gange blev der sluppet lidt mere vand, og begge gange betød det nye fisk i åen. Torsdag havde jeg chancen, da en vægtig laks tog min "Mourne orange & badger shrimp" Stor var glæden over det endelig lykkedes, lige så kort var den, da fisken hoppede af igen. Det lykkedes mig i de dage jeg var der, at rejse 7 fisk. For alle galdt det, at det skete på små rørfluer og små kroge. Dvs. kroge #10 og mindre.

Som tidligere startede jeg med telt og flyttede så op til Allan de sidste dage jeg var der. På min sidste aften kom Allans yngre kollega og hans ven med en stor fisk der skulle ligge i Allans fryser før den skal til konservatoren. Den vejer 17,08 kg. En gigantisk helt nystegen blå fisk. Meget meget smuk. Stort tillykke til Robin som den stolte fanger hedder.

Jeg har selvfølgelig lavet masser af billeder, ca. 260. De kommer på siden sammen med resten af historien. Har dog fortsat problemer med mit billedbehandlingsprogram, hvilket jeg er rigtig godt træt af.

Havde også fornøjelsen af et besøg på Knaggelid. Det er bestemt ike sidste gang jeg kommer der.

Nok om Sverige. Fiskeriet er åbenbart også rigtig godt herhjemme i øjeblikket. I weekenden skal jeg fiske. Lige nu sidder jeg på Læsø og her er som bekendt ingen vandløb, men sådan er det...

Nok for nu, mere nyt til weekenden.

Åh jo, en enkelt ting. Den nye side vokser. Jeg har overført 350 sider, så håber den bliver offentlig i løbet at sommeren. Jeg glæder mig til at vise den frem, da den er blevet meget nemmere at navigere rundt i, samt den har en vidunderlig søgefunktion, men mere om det...