Opslagstavlen

Maj måneds opslagstavle indeholder:

• Majfluerne klækker.
  • God 1. maj i Varde Å.
  • Lidt gamle nyheder fra Læsø.

Onsdag d. 31. maj. Så sluttede foråret.

I følge kalenderen slutter foråret i dag, og det næsten før det er kommet i gang. Det har været en kold og våd måned, faktisk ideelle forhold for en havørredfisker, og så alligevel, der er fanget fisk, både fine laks og havørreder, men der er godt nok langt mellem snapsene!

I går var sønnen og jeg en tur i Holsted Å, det gav en skrubbe, ikke lige hvad der var øverst på ønskesedlen, den kom da også hurtig ud igen.

Generelt er åerne høje og stadig uklare, dog ikke så snavsede som i weekenden. Brugte eftermiddagen i Varde Å, hvor det nu er muligt at se linen næsten 1 meter ned i vandet. Hørte en enkelt fisk springe, men oplevede ellers intet der er værd at berette om.

Søndag. 28. maj. Regn, regn, regn og blæst.

Har været lidt omkring de sidste dage. Torsdag aften i Kongeåen, på mejeri stykket, dejligt vejr og masser af vand. Der var fisk i overfladen, men ingen af de vægtige var til at få i tale. Fredag var jeg i Sneum Å, Endrup nærmere betegnet. Det var den skønneste stille og dejlige aften, småfiskene ringede i overfladen. Tidligere på dagen var der taget en fin laks længere ude, var de øverst, viste de sig i alt fald ikke!

Lørdag var det så Varde Å, der var ingen folk deroppe, mødte kun to andre fiskere. Åen var meget høj, og temmelig snavset. Især ved Skonager bæk's udløb og ved Vesterbæk. Det lignede nærmest cacao, heller ikke her var der liv. Aftenen og natten har bare bragt endnu mere regn, her til eftermíddag skinner solen så endelig, men det blæser en heftig vind, ikke lige vejr for en tørfluefisker, men nu kan der da snart ikke være mere vind tilbage eller ?...

25. maj. Majfluerne klækker.

Er netop kommet hjem fra Gels å. Hernede klækkede majfluerne samt den lille gule, Heptagenia Sulphurea. På trods af det kraftige blæsevejr, var der både insekter på vandet og ringende fisk i overfladen. Så måske man skulle overveje en tur til Kongeåens midterstykke i aften når vinden flover, det kunne give et fantastisk fiskeri med majflue/spent spinner imitationer.

23. maj. Åerne i området.

Igen i går aftes var jeg i Sneum Å, dejlig tur, for der var ophold i blæsevejret, der var småt med insekter, og jeg så da heller ingen ringende fisk. I dag blæser det lige så meget, men mon ikke vinden lægger sig hen under aften.

Denne tekst er fra midten af måneden, efterfølgende har jeg set stadig større stimer af tobis ligesom fjæsingerne også er kommet ind. Disse så jeg dog kun den sidste aften, hvor kufferten var pakket, og derfor har jeg endnu ikke fisket på dem.

12. maj. Nyt fra nord.

Det er for alvor blevet varmt herhjemme. Solen stråler fra en skyfri og der er rigtig kommet grøde i naturen. Hjemme har tørflue og nymfe fiskerne kronede dage. Der er godt gang i klækningerne og det varer ikke længe før majfluerne melder deres ankomst. Så kalder Kongeåen for alvor, ned og prøve kræfter med åens fine stallinger, måske man endda kan være heldig at få en havørred til overfladen, det ville ikke være dårligt...

Nå, I skal også have lidt nyt fra Læsø. Heroppe har tingene sig. De dyr i vandet jeg skrev om da jeg var her sidst, er her ikke mere, dvs. rejer og småfisk er der masser af, for hver dag flere, syntes næsten at nu kan der snart ikke være flere yngelfisk her. De går i kæmpestimer, en dag oplevede jeg en stime med en udstrækning på mere end 25 m2, og mindst en meter ned i vandet. Fantastisk skue.

Den ene nat jeg fiskede, oplevede jeg igen en af disse større stimer.

Nedefra kom skrubberne op og jagede i overfladen, jeg oplevede 10 fisk der fulgte efter fluen, men tage den ville de ikke. Næste dags formiddag var jeg en tur på kysten, faktisk med forventning om at få lidt sjov med hornfiskene, men desværre var vandet, udover at være ekstremt lavt, også fyldt med fedtemøg, men med lidt dyb vadning kom jeg ud på den anden side og kunne fiske i klart vand, men desværre ingen hornfisk den dag.

En af mine kolleger var en tur på kysten et par dage før jeg kom på arbejde sidste gang, den tur resulterede i en fin lille havørred, så de er her.

Onsdag formiddag var der igen store stimer af småfisk i overfladen, men denne gang var der også tobis, de cirklede rundt under stimen og angreb fra tid til anden småfiskene, meget spændende at iagttage.

På min nattur havde jeg held til at se 5 ørreder, men alle små og ikke interesserede i fluer.

Efterhånden som temperatur stiger og solen får stadig mere magt, stiger turismemængden også herovre på øen, der begynder at komme flere lystfiskere på molerne og på stranden, men stadig har jeg til gode at høre om fisk som vi kender dem fra den jyske østkyst, men det skal nok komme (det håber jeg i alt fald) Multerne er ligeledes på vej, de er set i Østerby havn i sidste uge, så de er nok snart i Vesterø. Dem taler de lokale meget om. Der er både mange og store herovre, faktisk var der en der fortalte om en 7 kg multe, se det er jo rigtig interessant, så jeg har store forventninger til det fiskeri, men mere om det senere.

Mandag d. 22. maj. God vandstand og friske fisk i åerne.

Hvor dejligt at komme hjem og se hvor grønt alting er, at se åen med høj vandstand og høre om de fine fisk der er blevet fanget. Sneum Å har leveret et par fine laks og det samme med Varde Å. Så sent som i går aftes var jeg i Sneum Å, her var liv i vandet, men ingen kunne få fiskene til biddet. I formiddag var jeg i Gels Å, det stormede en pelikan, så det blev en kort tur, heldigvis er vinden flovet, så mon ikke aftenfiskeriet bliver bedre.

Kim Andersen fra Esbjerg, skrev til mig om en stor fisk han havde haft på i Varde Å. Desværre for ham stod den dog af efter få minutter. Andre har været heldigere i den forgangne weekend, der blev fanget to mindre laks på 3-4 kg.

I skal ikke snydes for en historie fra Læsø, den kommer i morgen...

6. maj. Aftentur i Kongeåen.

På trods af østenvinden kunne jeg ikke dy mig. Det kriblede i fingrene, vinden var flovet og jeg havde endnu ikke været i Kongeåen i år. Så godt nok i onsdags, at vandstanden var temmelig lav, men efter en telefonsamtale med Frank Jensen tidligere på aftenen overbeviste mig om at jeg måtte af sted. Der var både set og rejst store fisk, skulle det være i aften?

Efter en tur nedover det øverste af mejeri stykket må jeg erkende at heller ikke i dag skulle det være, håber lørdagen bringer mere action!

5. maj. Eftermiddag i Varde Å.

Endnu en strålende dag og med strid vind fra øst. Alligevel var det en dejlig dag oppe på det øverste af Varde Å. Igen i dag brillerede fiskene ved deres manglende tilstedeværelse. Det eneste liv jeg mødte, var faktisk Jørn her fra Bramming, der var ude med ormestangen. Han fortalte at han havde været i gang siden kl. 8 i morges og at han heller ikke havde set nogen fisk.

3. maj. Gels Å og Kongeåen.

Turen gik i dag til Gels Å. Dejlig klart vand og med god træk i linen. Efter endt fisketur kørte jeg forbi mejeriet på vejen hjem. Talte her med to ormefiskere, der havde været ved Bid 2 og neden for mejeriet, ingen fisk, og ingen vand, åen var da også ualmindelig lavvandet.

Vinden har stået i øst hele dagen, men er nu på vej i sydøst, lad os håbe den vender til i morgen.

2. maj. Aften i Holsted Å.

Det var en usædvanlig dejlig forårsdag i Sydvest Jylland i dag. Blå himmel og svag vind, kan det være bedre ?

Jeg havde valgt at tilbringe eftermiddagen på Varde Ås øvre løb. De første bøgetræer er sprunget ud og alting er ved at blive lysegrønt.

Lidt ligesom håbet. Nå det blev heller ikke i dag...

Aftenen blev brugt i Holsted Å. Vejret var simpelthen for dejligt til at sidde indendøre, så jeg tog et smut på golfbanen. Troede først at jeg havde hele åen for mig selv, men på vej opstrøms stod en anden fluefisker og fiskede i en af hullerne, hvorfor jeg valgte at gå nedstrøms.

Så enkelte småfisk i overfladen men intet seriøst.

1. Maj. To fine fisk fra Varde.

Tidligere i dag er der blevet fanget to laks over 10 kg. Fiskene var 102 og 103 cm lange.

Jeg fiskede på det øverste stræk nedenfor værket, og havde her fornøjelsen af en fisk i tre ryk og det var det, men så sker der da lidt.

Geddesæsonen startede med premiere på Karlsgårde sø. Desværre var jeg forhindret, og har endnu ikke hørt om resultatet. Forhåbentligt mere om det senere.