Opslagstavlen

Opslagstavlen i september 2007

September måneds opslagstavle indeholder:

• Ghillie kedlen er i Danmark.
  • Fly Fair genopstår.

Søndag d. 30. september. Sneum Å.

Så nåede vi den sidste dag i september. Måneden har været præget af masser af regn og høj vandstand i vandløbene. Der bliver fanget godt med fisk rundt, dog primært af spinnefiskerne. Fiskene er ved at være godt farvede, men helt normalt for årstiden, stadigvæk går der dog blankfisk op og chancerne for træk i linen er bestemt gode.

Jeg brugte eftermiddag på en gåtur langs Sneum Å. Vandet er faldet betragteligt og kanterne er ved at tørre op. Der er godt træk i vandet i øjeblikket, og således gode muligheder for lidt hyggeligt fluefiskeri, hvor man kan komme til med stangen.

Dagene er ved at være korte, vinteren begynder at trænge sig på. Snart skal vi i gang med vinterens sysler. I Varde binder vi fluer hver tirsdag aften gennem vinteren og alle seniormedlemmer i Varde foreningen med lyst til det, er meget velkomne.

I fredags skrev JyskeVestkysten at Ansager kanal nu skal kastes til og at man går i gang med at restaurere åsystemet til næste år.

Fredag d. 28. september. Lavt vand i Varde.

Kørte en tur til Varde Å her til aften. Til min store glæde kunne jeg konstatere at vandstanden er faldet mere end en halv meter de sidste dage.

Om det så skyldes at vinden er slået om, eller at baglandet endelig er ved at være tørt, ved jeg ikke. Men rart for en sjælden gangs skyld at kunne se og gå på brinkerne. Stadigvæk er alting smattet, men det kan et par dages tørvejr gøre en masse ved.

Apropos vinden, så stod der en strid en af slagsen ned lange åen. Man mærker tydeligt at efteråret er på vej. Jeg så en enkelt fisk i overfladen, samt en der lavede en stor bølge.

Onsdag d. 26. september. Nettet var nede.

Jeg skal beklage de manglende opdateringer de sidste dage. Takket være de dygtige folk inde på TDC har det ikke været muligt at bruge Internettet.

De sidste dage er gået med fiskeri i Varde Å, hvor der stadig er alt for meget vand. Man ser masser af liv om morgenen, men resten af dagen virker åen meget stille.

I går aftes var jeg en tur i Holsted Å. Her er ligeledes alt for meget vand, hvilket igen betød en meget kort tur.

Søndag d. 23. september. Sommer midt i efteråret.

Jeg brugte hele lørdagen i Varde Å. Det gode vejr havde lokket mange fiskere af huse. Tror faktisk at der gik mere end 20 fiskere på det øverste stykke.

Fra morgenen var der masser af liv, i vandet vel at mærke. Overalt viste fiskene sig, men som sædvanlig var der langt mellem snapsene. Jeg hørte faktisk kun om en fisk i går, og det var en dagkortfisker, der havde tabt en 3 kg havørred da han skulle lande den.

Vandet stiger stadig men det er ved at blive klart, selv Skonager bæk er ikke så snavset længere. Prøver igen her til aften.

Fredag d. 21. september. Fly Fair genopstår.

Jeg har netop modtaget en pressemeddelelse der fortæller at det Hollandske Fly Fair genopstår. Det sker d. 24 & 25 maj 2008 på adressen:

Ford Altena, Tol 8A, 4251 PX Werkendam, Holland.

Mere nyt om det når vi nærmer os den tid.

Torsdag d. 20. september. Formiddagstur til Varde Å. + Aften.

Netop hjemkommet fra åen kan jeg fortælle at dagen ikke blev som ønsket. Regnen har stået ned hele dagen og vandet er steget gennem hele dagen. Jeg hverken så eller hørte fisk, men vandet var mere klart længere nede, end jeg oplevede i Skonager i formiddag. Der var en del drivende snavs i vandet. Jeg kom ikke i bunden med en synke 2-4 og conehead-belastet flue.

Tilbragte formiddagen på det øverste stræk af Varde Å ved Y-et. Vandstanden er meget høj efter gårdagens regnvejr, men også temmelig snavset. Der var dog masser af liv i vandet, og jeg så således fire fisk inden for en halv time. Fortsatte nedover, men ved Skonager vendte jeg om. Vandet lignede til forveksling kakao og jeg valgte at udskyde fiskeriet til senere.

Her først på eftermiddagen er det blæsende og overskyet, men der kommer kun ganske lidt regn. Håber på godt fiskeri senere i dag.

Onsdag d. 19. september. Mere Varde.

Kørte en tur til Varde Å efter aftensmaden i går. Kun 4-5 andre fiskere var i gang med fiskeriet, men alle kunne fortælle om ingenting.

Fiskede et stræk igennem, og da jeg var nået til enden, var der fisk i overfladen lidt højere oppe. Rullede derfor ind for at prøve strækket igen. På vej tilbage til toppen, var der fisk i overfladen igen og lige som jeg havde trukket linen ud, var der en tredje fisk i overfladen. De to sidste, der var meget tæt på hinanden, lød eller virkede som store bækørreder der suttede insekter i overfladen. Der var bare ingen insekter i går aftes...

Da jeg havde fisket pladserne af, kom Palle forbi med en-håndsstangen. Han prøvede også pladserne af, med samme resultat som jeg.

Mørket nærmede sig og jeg ville lige fiske den sidste plads af. Fluen var lige kommet i vandet da endnu en fisk rullede i overfladen, i mistænkelig nærhed af min flue.  Der skete dog ikke mere og fiskeriet var slut for den dag.

Tirsdag d. 18. september. Frisk nyt fra Varde.

I går var det blevet tid for en tur til Varde Å. Havde ikke været der i alt for lang tid, mest på grund af dejlige Læsø.

Tænk jer, på et tidspunkt i sidste uge, kom der mail fra Adam. Han skrev at han havde fået lus. Mærkeligt!!! Lidt efter endnu en mail. Havlus stod der og så et billede af en masse lus på ryggen af en blank fisk fra Varde. Dejligt, men ikke når man er 300 km væk og har laksefeber.

Men altså i går skulle det være. Koldt og hård vind fra Sydvest, ikke optimale forhold men tingene bedredes op ad dagen.
Skylder lige at fortælle at der var masser af liv i åen, overalt viste fiskene sig, lige fra store laks til mindre ørreder. Det blev dog ved det.

Jeg havde en ven med, også en med laksefeber. Så der blev fisket hårdt og koncentreret hele dagen. På et tidspunkt havde jeg et ærinde i bilen og forlod derfor åen. Vel tilbage, mødte jeg Thomas. "Jeg har lige fanget og genudsat en havørred" sagde han, "din makker fik også en" Se det var jo et sprog man kunne forstå. Det viste sig at de huggede faktisk samtidig og med 30 meters mellemrum. Her er lige et billede af Emmerich med sin havørred på 53 cm. Emmerich har lige skrevet at det lykkedes ham at fange en laks på 64 cm lige inden det blev mørkt, så det må jo siges at have været en god dag.

Thomas kunne videre fortælle at han havde været i kontakt med en stor fisk højere oppe, men at den var steget af efter kort tid. Jeg så endnu en fisk rundt 2 kg på land og det var hvad dagen i går kunne byde på. Alt i alt en dejlig dag med masser af hygge, nogenlunde klart vand og med masser af aktivitet fra morgenen af.

Søndag d. 16. september. Frisk vind og klart vand.

Hjemme igen efter endnu en fin tur til Læsø. I dag stod den på fiskeri i Holme å. Jeg havde besøg af et par venner, der trængte til at fange en stalling. Vel ankommet til åen kom der ild i den nye Ghillie kettle, så vi kunne få en kop kaffe inden vi skulle i gang med at fiske. Herefter gik det nedover og ud i engen. Der var en strid vind, der ikke gjorde alle kastene lige perfekte. Men der var også masser af liv. I løbet af dagen fangede vi 7 regnbueørreder og to stallinger. Den ene endda en blåmand.

39 cm stalling der blev nænsomt genudsat efter endt fotografering.

Vandstanden er lidt høj, men vandet er fint klart og der var fisk i overfladen fra tid til anden. Vi fangede de fleste af fiskene på Johannes og Dueholm i str. 10 & 12.

Ghillie kedlen er på vej til Danmark. Denne kedel er faktisk meget lig den oprindelige Kelly kedel og den bliver da også produceret samme sted, som Kelly kedlen blev det, før produktionen flyttede til Kina.

Her er det 1½ liters udgaven der fyres op. Bemærk den nye fløjtetud, der kan sidde på tuden når der er tændt op under kedlen.

Den nye kedel kommer i tre størrelser. En helt lille på en halv liter, en en-liters udgave og endelig den gammmelkendte størrelse på 1,5 liter.

Alle sammen i den gode kvalitet som hidtil har kendetegnet dette produkt. Kedlerne kan bestilles herfra i nær fremtid i et prisleje på godt 600,- kr., men mere om det når de kommer.